MediaWatch

Dot.com virksomheder kritiseres for profitmageri

Konsulentfirmaet PricewaterhouseCoopers Management Consulting har undersøgt flere end 400 europæiske virksomheder indenfor både den traditionelle industri og dot.com for at identificere deres vigtigste kriterier for succes på Internettet.

Ifølge undersøgelsen mener 57 procent af Internet-virksomhedernes ledere, at deres egen branche er ledet af "opportunister på jagt efter kortsigtet profit", mens de resterende mener, at deres branche ledes af seriøse forretningsfolk, skriver Jyllands Posten.

Undersøgelsen får PricewaterhouseCoopers til at konkludere, at Internet-virksomhederne kun har få muligheder for at opnå succes på lang sigt, fordi de traditionelle forretningsprincipper om at holde kunden i centrum og satse på levering af varer og tjenester ikke overholdes.

Henrik Andersen, der er Partner & Director hos PricewaterhouseCoopers Management Consulting mener, at dot.com virksomheder er tilbøjelige til at tro, at kunderne ved hjælp af stærk markedsføring kan overtales til at bestille varer på en hjemmeside, som aldrig bliver leveret.

Undersøgelsen forudser, at kun hver sjette dot.com virksomhed vil eksistere på Internettet om fem år.

Mere fra MediaWatch

Joy Mogensen: Vi vil gå et skridt længere end EU kræver

Kulturminister Joy Mogensen (S) fortæller, hun vil give danske medier mulighed for kollektive forhandlinger med techkoncerner om betaling for indhold i podcasten Indslag, hvor hun også forklarer "misforståelse" om brug af hyperlink.

Nye Medier: Vi bliver overset i debatten om tech-betaling

For en række nye digitale medier er Google og Facebook en hjælp til at blive hørt og set, lyder det fra foreningen Nye Medier, der frygter, at et krav om betaling fra techplatforme til medierne, som de store mediehuse presser på for, kan ramme dem.

Seneste nyt

Se flere jobs