MediaWatch

Dot.com virksomheder kritiseres for profitmageri

Konsulentfirmaet PricewaterhouseCoopers Management Consulting har undersøgt flere end 400 europæiske virksomheder indenfor både den traditionelle industri og dot.com for at identificere deres vigtigste kriterier for succes på Internettet.

Ifølge undersøgelsen mener 57 procent af Internet-virksomhedernes ledere, at deres egen branche er ledet af "opportunister på jagt efter kortsigtet profit", mens de resterende mener, at deres branche ledes af seriøse forretningsfolk, skriver Jyllands Posten.

Undersøgelsen får PricewaterhouseCoopers til at konkludere, at Internet-virksomhederne kun har få muligheder for at opnå succes på lang sigt, fordi de traditionelle forretningsprincipper om at holde kunden i centrum og satse på levering af varer og tjenester ikke overholdes.

Henrik Andersen, der er Partner & Director hos PricewaterhouseCoopers Management Consulting mener, at dot.com virksomheder er tilbøjelige til at tro, at kunderne ved hjælp af stærk markedsføring kan overtales til at bestille varer på en hjemmeside, som aldrig bliver leveret.

Undersøgelsen forudser, at kun hver sjette dot.com virksomhed vil eksistere på Internettet om fem år.

Mere fra MediaWatch

Briefing: Ugen i mediebranchen

Smal medieaftale i hus, mediedistributører forventer højere priser, borgerlige varsler tilbagrulning af forlig, endnu en streamingtjeneste gør indtog i Norden og ny virksomhed vil give podcasts international succes. Vi tager en rundtur i uge 21 i Mediedanmark.

K-ordfører kalder skrottet some-lovforslag for tidsspild

Et lovforslag, som skulle forpligte bl.a. sociale medier til at fjerne ulovligt indhold inden for 24 timer, er bremset af EU-Kommissionen. Konservatives erhvervs- og forbrugerordfører mener, lovforslaget fra begyndelsen skulle have været udformet anderledes.

Debat: Medieforhandlingerne viser skræmmende mangel på viden

Resultatet af medieforliget er et skævvredet mediemarked, hvor regeringen med pincet vil udpege, hvilke medier og hvilket indhold, der fortjener politikernes nåde. Sådan lyder det fra direktør i Danske Medier, Mads Brandstrup, i dette debatindlæg.

Seneste nyt

MediaWatch job

Se flere jobs

Se flere jobs

Watch job

Se flere jobs

Se flere jobs