MediaWatch

Telebranchen undviger øget konkurrence

For tre år siden blev det vedtaget ved lov, at teleselskaberne fra 1. januar 2001 skulle tilbyde kunderne, at de frit kunne flytte det gamle telefonnummer med over til et andet telefonselskab - den såkaldte totale nummerportabilitet. Det samme skulle gælde flytning af mobilnummer.

Loven har til hensigt at øge konkurrencen mellem teleselskaberne, og den risikerer at påføre teleselskaberne betydelige tab, da de ofte investerer store summer i at tiltrække nye kunder og få dem til at tegne et abonnement.

Teleselskaberne mener imidlertid ikke, at det er muligt at indføre nummerportabilitet indenfor den givne periode, og derfor vil de nu anmode Forskningsministeriet om at få forlænget tidsfristen for mobilområdet til 1. juli 2002, og total nummerportabilitet til april 2002, skriver Berlingske Tidende.

Ifølge direktør Ib Tholstrup fra brancheforeningen Telekommunikationsindustrien er det teknisk kompliceret at åbne for den ny flytningsmulighed, og det vil derfor være den bedste løsning for forbrugerne, hvis tidsfristen forlænges.

Konsulent Anders Hjort Jensen fra Forbrugerrådet finder det utilfredsstillende for forbrugerne og påpeger, at teleselskaberne hele tiden har kendt loven.

Mere fra MediaWatch

Briefing: Ugen i mediebranchen

Smal medieaftale i hus, mediedistributører forventer højere priser, borgerlige varsler tilbagrulning af forlig, endnu en streamingtjeneste gør indtog i Norden og ny virksomhed vil give podcasts international succes. Vi tager en rundtur i uge 21 i Mediedanmark.

K-ordfører kalder skrottet some-lovforslag for tidsspild

Et lovforslag, som skulle forpligte bl.a. sociale medier til at fjerne ulovligt indhold inden for 24 timer, er bremset af EU-Kommissionen. Konservatives erhvervs- og forbrugerordfører mener, lovforslaget fra begyndelsen skulle have været udformet anderledes.

Debat: Medieforhandlingerne viser skræmmende mangel på viden

Resultatet af medieforliget er et skævvredet mediemarked, hvor regeringen med pincet vil udpege, hvilke medier og hvilket indhold, der fortjener politikernes nåde. Sådan lyder det fra direktør i Danske Medier, Mads Brandstrup, i dette debatindlæg.

Seneste nyt

MediaWatch job

Se flere jobs

Se flere jobs

Watch job

Se flere jobs

Se flere jobs