MediaWatch

Nokia og AOL i mulig konkurrence

Selskabets nye system der er blevet døbt NokiaFriendsTalk er baseret på SMS-teknologi og går ud på at tilføje det enkle tekstbaserede SMS en ny dimension i kraft af instant message service samt et mere chatroom præget miljø. Systemet minder i høj grad om allerede eksisterende produkter som ICQ (I Seek You) og AOLs instant messaging, begge amerikanske produkter, skriver CNET.

Ifølge analytikere er Nokias seneste teknologiske udvikling med til at sikre selskabet en god position i forhold til konkurrenterne, forud for hvad der forventes at blive en intens kamp om at sikre sig et godt kundegrundlag på det hastigt voksende marked for Internet-baseret instant messaging. Denne form for kommunikation vil ifølge forventningerne inden længe bevæge sig over imod Internet-baserede mobiltelefoner.

Nokia har udover den teknologiske del også en fordel i kraft af sin store erfaring indenfor den tekstbaseret kommunikation. Hovedårsagen hertil er, at man i Europa og i særdeleshed Skandinavien for længst har taget den tekstbaserede kommunikationsform til sig. Anderledes med for eksempel USA, hvor dette fænomen i løbet af de seneste år har haft uhyre svært ved at vinde indpas.

Nokia vil indledningsvist markedsføre sit nye produkt på det europæiske marked men udelukker ikke at man med tiden vil forsøge sig på den anden side af Atlanten.

Mere fra MediaWatch

Briefing: Ugen i mediebranchen

Smal medieaftale i hus, mediedistributører forventer højere priser, borgerlige varsler tilbagrulning af forlig, endnu en streamingtjeneste gør indtog i Norden og ny virksomhed vil give podcasts international succes. Vi tager en rundtur i uge 21 i Mediedanmark.

K-ordfører kalder skrottet some-lovforslag for tidsspild

Et lovforslag, som skulle forpligte bl.a. sociale medier til at fjerne ulovligt indhold inden for 24 timer, er bremset af EU-Kommissionen. Konservatives erhvervs- og forbrugerordfører mener, lovforslaget fra begyndelsen skulle have været udformet anderledes.

Debat: Medieforhandlingerne viser skræmmende mangel på viden

Resultatet af medieforliget er et skævvredet mediemarked, hvor regeringen med pincet vil udpege, hvilke medier og hvilket indhold, der fortjener politikernes nåde. Sådan lyder det fra direktør i Danske Medier, Mads Brandstrup, i dette debatindlæg.

Seneste nyt

MediaWatch job

Se flere jobs

Se flere jobs

Watch job

Se flere jobs

Se flere jobs