MediaWatch

Ny internet-strategi i Japan

Japan er teknologisk overlegen i forhold til resten af verden, men skove af lov-restriktioner har forhindret Japan i at opleve en egentlig Internet-revolution. Regeringens IT Strategi Råd, der åbnede i denne uge med president for Sony Corp. Nobuyuki Idei, som sagde, at hvis der blev taget de rette forholdsregler, ville Internet kunne lede Japans økonomi ind i en ny æra med ekstrem hurtig ekspansion, skriver AP.

Planen er at få den økonomiske vækst sat i gang i Japan ved at stimulere nye og eksisterende forretninger og samtidig overhale USA som verdens førende nation på højhastigheds Internetområdet, oplyser rådet i en ny rapport.

Det er helt afgørende at få forsynet Japan med fiber-optisk netværkskabler, der muliggør de højhastigheds transmissioner, der er nødvendige for at Internettet kan vokse i Japan. I dag er infrastrukturen for dyr og for dårlig med for lav hastighed, vurderer rådet, der også fandt 700 lovmæssige hindringer for at e-handlen i landet ikke kan udvikle sig og vokse - bl.a. obligatoriske papir transaktioner, der besværliggør Internet-aktiviteter.

Love, der er i vejen for væksten, skal fjernes i løbet af de næste måneder, og det skal gå hurtigt, fordi Internettet har været langsomt til at få fodfæste i Japan. Der er kun 11 procent japanske husstande, der har Internetadgang, mens der er 37 procent i USA.

Mere fra MediaWatch

Briefing: Ugen i mediebranchen

I JP/Politikens Hus har aviserne afsluttet forhandlingerne om afskedigelser, og samtidig er opsigelser blevet annonceret på flere andre adresser i Mediedanmark. En længe ventet aftale med Netflix landede, og i Norge er en global podcasttrend, som DR følger tæt, blevet tydelig. Få overblikket her.

Klumme: Censur af sociale medier styrer mod at været reguleret af annoncører

Der er de seneste år er der taget flere skridt mod en privatisering af reguleringen af ytringsfrihed på platforme, vi oplever som digital infrastruktur for den offentlige samtale. Det seneste træk, hvor annoncører boykotter Twitter, peger i retning af, at nu bliver grænserne også sat af virksomheder, skriver Uffe Gardel.

Seneste nyt

MediaWatch job

Se flere jobs

Se flere jobs

Watch job

Se flere jobs

Se flere jobs