MediaWatch

Ny internet-strategi i Japan

Japan er teknologisk overlegen i forhold til resten af verden, men skove af lov-restriktioner har forhindret Japan i at opleve en egentlig Internet-revolution. Regeringens IT Strategi Råd, der åbnede i denne uge med president for Sony Corp. Nobuyuki Idei, som sagde, at hvis der blev taget de rette forholdsregler, ville Internet kunne lede Japans økonomi ind i en ny æra med ekstrem hurtig ekspansion, skriver AP.

Planen er at få den økonomiske vækst sat i gang i Japan ved at stimulere nye og eksisterende forretninger og samtidig overhale USA som verdens førende nation på højhastigheds Internetområdet, oplyser rådet i en ny rapport.

Det er helt afgørende at få forsynet Japan med fiber-optisk netværkskabler, der muliggør de højhastigheds transmissioner, der er nødvendige for at Internettet kan vokse i Japan. I dag er infrastrukturen for dyr og for dårlig med for lav hastighed, vurderer rådet, der også fandt 700 lovmæssige hindringer for at e-handlen i landet ikke kan udvikle sig og vokse - bl.a. obligatoriske papir transaktioner, der besværliggør Internet-aktiviteter.

Love, der er i vejen for væksten, skal fjernes i løbet af de næste måneder, og det skal gå hurtigt, fordi Internettet har været langsomt til at få fodfæste i Japan. Der er kun 11 procent japanske husstande, der har Internetadgang, mens der er 37 procent i USA.

Mere fra MediaWatch

Briefing: Ugen i mediebranchen

Smal medieaftale i hus, mediedistributører forventer højere priser, borgerlige varsler tilbagrulning af forlig, endnu en streamingtjeneste gør indtog i Norden og ny virksomhed vil give podcasts international succes. Vi tager en rundtur i uge 21 i Mediedanmark.

K-ordfører kalder skrottet some-lovforslag for tidsspild

Et lovforslag, som skulle forpligte bl.a. sociale medier til at fjerne ulovligt indhold inden for 24 timer, er bremset af EU-Kommissionen. Konservatives erhvervs- og forbrugerordfører mener, lovforslaget fra begyndelsen skulle have været udformet anderledes.

Debat: Medieforhandlingerne viser skræmmende mangel på viden

Resultatet af medieforliget er et skævvredet mediemarked, hvor regeringen med pincet vil udpege, hvilke medier og hvilket indhold, der fortjener politikernes nåde. Sådan lyder det fra direktør i Danske Medier, Mads Brandstrup, i dette debatindlæg.

Seneste nyt

MediaWatch job

Se flere jobs

Se flere jobs

Watch job

Se flere jobs

Se flere jobs