MediaWatch

Dot.com’er har problemer med markedsføring

Det svenske analysebureau Nordisk Media Analys har undersøgt effekten af den markedsføring, som mange svenske dot.com virksomheder brugte store summer på i foråret. Virksomhedernes reklameforbrug udgjorde i alt mere end 200 millioner svenske kroner. På trods heraf kan 64 procent af den svenske befolkning ikke spontant nævne en eneste af virksomhederne, skriver svenske vision-media.se.

Undersøgelsen viser bl.a., at næsten halvdelen af dot.com virksomhederne har en spontan varemærke-genkendelse i den svenske befolkning på 0 procent. Bedst klarer Letsbuyit sig med en spontan varemærke-genkendelse på otte procent, og også Bidlet ligger klart over gennemsnittet. Endvidere klarer de virksomheder sig godt, som har været længe på markedet, herunder virksomheder som Amazon, Boxman og Bokus.

En af de virksomheder, som har klaret sig dårligst, er den svenske udgave af Internet mægler virksomheden E*Trade. E*Trade brugte således 20 millioner svenske kroner på markedsføring i foråret, men har på trods heraf en varemærke-genkendelse på 0 procent.

Den manglende effekt af dot.com virksomhedernes markedsføring kædes af Nordisk Media Analys blandt andet sammen med, at for mange virksomheder har reklameret samtidig. Som følge heraf bliver markedet uoverskueligt, idet det er vanskeligt at nå frem med sit budskab, når virksomhederne og deres tjenester minder om hinanden.

Mere fra MediaWatch

Briefing: Ugen i mediebranchen

Smal medieaftale i hus, mediedistributører forventer højere priser, borgerlige varsler tilbagrulning af forlig, endnu en streamingtjeneste gør indtog i Norden og ny virksomhed vil give podcasts international succes. Vi tager en rundtur i uge 21 i Mediedanmark.

K-ordfører kalder skrottet some-lovforslag for tidsspild

Et lovforslag, som skulle forpligte bl.a. sociale medier til at fjerne ulovligt indhold inden for 24 timer, er bremset af EU-Kommissionen. Konservatives erhvervs- og forbrugerordfører mener, lovforslaget fra begyndelsen skulle have været udformet anderledes.

Debat: Medieforhandlingerne viser skræmmende mangel på viden

Resultatet af medieforliget er et skævvredet mediemarked, hvor regeringen med pincet vil udpege, hvilke medier og hvilket indhold, der fortjener politikernes nåde. Sådan lyder det fra direktør i Danske Medier, Mads Brandstrup, i dette debatindlæg.

Seneste nyt

MediaWatch job

Se flere jobs

Se flere jobs

Watch job

Se flere jobs

Se flere jobs