MediaWatch

Krisen kradser for Boxman

Halvårsregnskabet er udskudt til offentliggørelse en gang i september, og på flere punkter har Boxman ikke levet op til egne prognoser om økonomisk vækst.

Tidligere administrerende direktør hos Boxman, Krister Hanner, udtaler til svenske Dagens Industri, at Boxman for øjeblikket svæver frit i luften, og at spørgsmålet er, om Boxman styrter ned eller får luft under vingerne. Krister Hanner var medstifter af Boxman, men har siden forladt selskabet.

De økonomiske problemer for Boxman er ikke nye. I 1998 havde selskabet en årsomsætning på 150 millioner svenske kroner, hvilket i 1999 faldt til 130 millioner svenske kroner, hvis man ikke medregner tal fra britiske IMVS, som Boxman fusionerede med i august 1999.

Samtidig er antallet af besøgende i dag stagneret på et tal svarende nogenlunde til tallet for 1998. I 1998 havde Boxman således ca. 174.000 unikke besøgende pr. måned, mens tallet i dag ligger på ca. 183.000 ifølge MMXI Nordic.

Ikke just opmuntrende tal for en virksomhed, som har store ambitioner på det europæiske marked for online salg af musik m.v. Og den manglende økonomiske vækst har bl.a. skabt problemer for Boxman's videre ekspansion i Europa. Planer for etablering i Spanien og Italien er for eksempel ikke blevet realiseret.

Boxman har ved flere lejligheder forudsagt, at en børsnotering var på vej med henblik på at skabe yderligere kapital til den fortsatte vækst. I januar 1999 håbede Boxman på en børsnotering i løbet 10-12 måneder, og der blev etableret kontakt til Investeringbanken Morgan Stanley, som skulle lede arbejdet hen mod en børsnotering.

Men samarbejdet blev afbrudt efter seks måneder på grund af uoverensstemmelser om det mulige tidspunkt for en notering. Ifølge Dagens Industri skyldtes bruddet, at Morgan Stanley ikke fandt Boxman egnet til en børsnotering som følge af selskabets økonomiske tilstand i slutningen af 1999.

Midt i maj måned i år blev en børsnotering atter udskudt, og den nuværende adm. direktør Tony Salter siger til Dagens Industri, at situationen i dag er vanskelig, og at en børsnotering tidligt næste år nok er det mest sandsynlige.

En af investorerne bag Boxman, det svenske ventureselskab Novestra, forholder sig ganske nøgternt til situationen for Boxman. Novestra investerede på et tidligt tidspunkt 5 millioner svenske kroner i Boxman.

Bestyrelsesformanden Theodor Dalenson siger, at det er åbenbart, at Boxman ikke er blevet så god en investering, som man tidligere havde regnet med, og at han har svært ved at forestille sig, at de som investerede i Boxman ved den seneste emission, skulle kunne få deres penge igen inden for de nærmeste to år.

Skræmmebilledet for Boxman er amerikanske CD Now, som brændte 1,5 milliarder svenske kroner af i forsøget på at virkeliggøre sine ekspansionsplaner. I sommers blev krisen akut, og Boxman undgik kun konkurs ved at tyske Bertelsmann opkøbte CD Now for 1 milliard svenske kroner.

Mere fra MediaWatch

Medieklummen: Inddrag brugerne i din personalisering

Personalisering er ikke en invasion af redaktionel selvstændighed, hvis vi selv tager ansvar for, hvordan det implementeres - men alligevel ender personaliseret indhold ofte i bjælke 13 på websitet. Sådan lyder det fra ugens klummeskribent Malte Jørstad, som giver et par råd til at gøre oplevelsen nemmere for både medie og modtager.

LA sendte politisk tv-reklame under FCK-kamp

Trods dansk forbud mod at sende politiske reklamer på tv tonede Liberal Alliance alligevel frem med politiske budskaber i reklamepause på TV3+ onsdag. Det kunne ske, fordi TV3+ sender fra Sverige, skriver LA-formand på Twitter.

Seneste nyt

MediaWatch job

Se flere jobs

Se flere jobs

Watch job

Se flere jobs

Se flere jobs