En del af Watch Medier

MediaWatchmandag30. januar 2023

  • Søg
  • Log ind
  • Digital
  • TV
  • Radio
  • Aviser
  • Søg
  • Log ind
  • Seneste
  • Søg
  • Log ind
  • Digital
  • TV
  • Radio
  • Aviser
  • Magasiner
  • Forlag
  • Politik
  • Debat
  • Navne
  • Mediejob
23.08.2000kl. 01.00

Kritik af kulturministerens radioplaner

MediaWatch

Efter at hollandske undersøgelser angiveligt har vist, at der ved hjælp af en fuldstændig omlægning af FM-båndet er mulighed for at få plads til langt flere radiokanaler end de to planlagte P4 og P5, melder ledende medievirksomheder ud med ønsket om flere radiokanaler, skiver Børsen.

Kulturministeren har ellers planer om to nye kommercielle radiokanaler, der snart vil komme i udbud. En landsdækkende P4, der er reserveret til klassisk musik, og en næsten landsdækkende P5, der vil opstå ved ny sammensætning af ubrugte lokalfrekvenser. Kulturministerens udspil møder kritik hos større danske medievirksomheder, der derimod bifalder muligheden for omlægning af FM-båndet, hvor flere kanaler kan få det hensygnende radioreklamemarked til at boome. Ifølge mediebureauet Carat vil flere kanaler skabe en professionalisering af markedet.

- Hvis vi får en tredje og en fjerede kanal ud over de to, som nu sendes i udbud, kan vi måske nå op på fire-fem procent af det totale medieforbrug, siger kontaktdirektør Tony Brandenborg, Carat.

Han mener, at de hidtidige vurderinger af, at P4 og P5 vil kunne forøge markedets størrelse på omkring 200-250 millioner kroner foruden de ca. 200 millioner kroner, der i dag tilflyder lokalradioerne, er "voldsomt overdrevne", og kalder det for "politisk budgettering".

Kun Søren Hansen (S) har tidligere udtalt bekymring om, at flere radiokanaler vil underminere indtjeningsgrundlaget for P4 og P5, der snart sendes i udbud. Ellers ser resten af det danske radio- og TV-verdens aktører yderst positivt på muligheden for mere end to nye radiokanaler. Radiodirekør i Danmarks Radio, Leif Lønsmann, støtter også tanken om flere kanaler, og han kalder det ligefrem "grotesk", hvis muligheden for at udnytte FM-båndet ikke finder sted.

- Som lytter kan jeg ikke få valgfrihed nok, og som radiodirektør kan jeg ikke få konkurrence nok, siger Leif Lønsmann.

I de seneste måneder har flere aktører meldt deres interesse at få adgang til de nye radiokanaler som kulturministeren har stillet i udsigt. Udenlandske eller internationale medievirksomheder som TV3/Modern Times Group, SBS/The Voice, Clear Channel Communication/Radio2, Schibsted, Aller m.fl. har meldt deres interesse.

Danske TV-stationer som DR og TV2 er også på banen ligesom en række større danske dagblade med Politiken, Jyllands-Posten og Berlingske Tidende i spidsen, tidligere har søgt hver for sig, men nu har sluttet sig sammen for at øge chancen for at kunne udvide deres forretningsområde til også at gælde de elektroniske medier.

Imens diskussionerne om flere kommercielle radiokanaler farer rundt i de danske medier, dropper danskerne mere og mere radiolytning. Nye målinger fra Gallup andet kvartal 2000 viser, at danskernes radiolytning er faldende. Mest dramatisk ser det ud for P3 (DR), hvor lytningen målt på minutter er faldet på to år med næsten 25 procent.

Den daglige nettolytning er faldet med 103.000 lyttere i forhold til første kvartal, hvor den ugentlige er faldet med 13.000 lyttere. Dagbladet Børsen vurderer, at på to års sigt har de kommercielle radiostationer vundet lytter-tid, mens Danmarks Radios P3 er den store taber.

Det får dog ikke Danmarks Radios radiodirektør til at ryste på hånden. Han mener, at noget af tabet faktisk er udtryk for en succes og en bevist strategi.

- Overfor målgruppen på 20-40 år har vi faktisk nogenlunde holdt skansen, og vi har på de andre DR-kanaler samlet de fleste af de lyttere op, som vi mistede på P3, vurderer Leif Lønsmann.

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

!
Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Foto: Thomas Borberg/Ritzau Scanpix
Digital

TV 2 topper listen over udgivere med flest digitale brugere

I gennemsnit havde tv2.dk og fire TV 2-apps 3,2 mio. månedlige brugere sidste år og lagde dermed pæn afstand til de private mediekoncerner. Positionen skyldes strategiskifte, siger TV 2-chef.
  • Salg af digitale annoncer får et løft af usikker økonomi i 2023
  • Ekstra Bladet indtager digital førerposition og sætter efter flere abonnenter

For abonnenter

Foto: Pr/bauer Media Group
Radio

Bauer Media varsler nedskæringer i Sverige

For abonnenter

Norsk-ejede Bring søger nu flere pakkeshops, efter Postnord har skåret 200 butikker fra i | Foto: Jens Hartmann
Aviser

Dao-konkurrent vil udvide med flere pakkeshops efter Postnord-melding

Foto: Miriam Dalsgaard
Medienyt

Svenske medieinvesteringer aftog i november og december

For abonnenter

Foto: Ida Marie Odgaard
Digital

Digitaliseringspulje åbner for små og mellemstore virksomheder

For abonnenter

Foto: Kmd / Pr
Navne

KMD ansætter ny pressechef

For abonnenter

Seneste nyt

  • TV 2 topper listen over udgivere med flest digitale brugere – 12.25
  • Svenske medieinvesteringer aftog i november og december – 12.01
  • Digitaliseringspulje åbner for små og mellemstore virksomheder – 11.20
  • Dao-konkurrent vil udvide med flere pakkeshops efter Postnord-melding – 10.44
  • Bauer Media varsler nedskæringer i Sverige – 10.05
  • KMD ansætter ny pressechef – 09.17
  • TV 2 har succes med indsats mod deling af kodeord – 08.17
  • Facebook-ejers ledelse sporer fremgang efter hårdt 2022 – 07.32
  • Berlingske sagsøgt for foto med valmue-maleri i baggrunden – 07.10
  • Stig Ørskov: "Det er klart, at 2022 ikke blev, som vi havde drømt om" – 27. jan.
  • Briefing: Ugen i mediebranchen – 27. jan.
  • Chefredaktør for Fyns Amts Avis rykker til redaktørpost på Jyllands-Posten – 27. jan.
  • Dansk Folkeparti bandlyser brug af Tiktok på arbejdstelefoner – 27. jan.
  • Mikkel Bjørn bliver Dansk Folkepartis medieordfører – 27. jan.
  • JP/Politikens Hus ramt af modvind og indkasserer første driftsunderskud siden 2008 – 27. jan.
Flere nyheder

Job

  • TV 2 søger velskrivende digital journalist

  • Life science journalist

  • Redaktionschef til DR Syd

  • Producer med lyst til digital udvikling søges til TV 2 Fyn

  • DR Nyheder søger fem tværmedielle reportere til ny redaktion i Sydney

  • Publiceringsredaktør til DRTV

  • Teamleder med strategisk blik på sociale medier til TV2.DK

  • Ledende producer til TV 2 Fyn

  • Fagbladet Folkeskolen søger ambitiøs kommerciel chef

Watch Job

  • Centerdirektør til Sønderborg

  • Business Change Manager til implementering af fremtidens togs uddannelsesprojekter

  • Regnskabs-/økonomichef

  • Revisor med minimum et par års erfaring

  • Head of Compliance, DLA Piper Denmark

Se flere jobs

Job

  • TV 2 søger velskrivende digital journalist

  • Life science journalist

  • Redaktionschef til DR Syd

  • Producer med lyst til digital udvikling søges til TV 2 Fyn

  • DR Nyheder søger fem tværmedielle reportere til ny redaktion i Sydney

  • Publiceringsredaktør til DRTV

  • Teamleder med strategisk blik på sociale medier til TV2.DK

  • Ledende producer til TV 2 Fyn

  • Fagbladet Folkeskolen søger ambitiøs kommerciel chef

Se flere jobs

Kolofon

MediaWatch
Søg

Sektioner

  • Digital
  • TV
  • Radio
  • Aviser
  • Magasiner
  • Forlag
  • Politik
  • Debat
  • Navne
  • Mediejob
  • Sitemap
  • RSS feeds

Redaktør

Julie Mia Fogde

julie@mediawatch.dk

Tlf.: +45 3330 8301

Ansv. chefredaktør

Anders Heering

Udgiver

JP/Politikens Hus A/S

Annonceafdeling

annoncering@infowatch.dk

Tlf.: +45 7077 7447

Annoncering

Jobannoncering

job@infowatch.dk

Tlf.: +45 7077 7447

Job

Abonnement

Prøv MediaWatch gratis eller få tilbud på et abonnement, der passer til lige netop dig eller din virksomhed.

mediawatch@infowatch.dk

Tlf.: +45 7077 7447

Læs mere om abonnement her

Adresse

MediaWatch

Rådhuspladsen 37

1785 København V

Tlf.: +45 3330 8365

Retningslinjer

  • Persondatapolitik

Copyright © MediaWatch — Alt materiale på denne side er omfattet af gældende lov om ophavsret

Microsoft er i gang med at udfase Internet Explorer – det er vi derfor også.
Vi anbefaler en af følgende browsere for en bedre oplevelse. Klik på et af ikonerne for at downloade en ny browser.

Med venlig hilsen,
MediaWatch

Google ChromeMozilla FirefoxMicrosoft Edge