MediaWatch

Rygterne svirrer om svenske 3G alliancer

Ifølge det tyske erhvervsblad Handelsblatt, bliver det konstellationen af Bonniers, Utfors og den tyske telegigant Deutche Telecom, der sammen vil byde på en svensk 3G-licens, skriver Vision Media.

De oplysninger er ikke noget som Tomas Axén vice direktør for Bonnier Morgenaviser AB og medlem af Utfors bestyrelse kan nikke genkendende til, og han dementerer rygtet, hvad angår Bonnier og Utfors. Til gengæld bekræfter han, at Utfors har ført forhandlinger med Bonnier Net, men tilføjer, at i en sådan proces taler man med alle.

Informationschef hos Utfors, Markus Boberg vil heller ikke bekræfte oplysningerne fra det tyske erhvervsblad. Han forklarer, at eftersom de store aktører på det svenske marked endnu ikke har offentliggjort deres strategi, vil også de vente. Han oplyser, at det er mere sandsynligt, at Utfors ligger i forhandlinger med et af selskaberne end med begge selskaber, der nævnes i det tyske erhvervsblad Handelsblatt.

Ifølge Handelsblatt er den svenske praksis med at uddele licenserne gratis, er attraktivt sammenlignet med de enorme summer licenserne koster operatørerne i både Tyskland og England. Sverige er på trods af sin begrænsede folkemængde et attraktivt mobilmarked, hvilketet skyldes det store antal abonnenter.
Sidste ansøgningsfrist til UMTS-licensen er den 1. september, hvor ansøgninger skal være Post- og Telestyrelsen i hænde.

Mere fra MediaWatch

Briefing: Ugen i mediebranchen

Smal medieaftale i hus, mediedistributører forventer højere priser, borgerlige varsler tilbagrulning af forlig, endnu en streamingtjeneste gør indtog i Norden og ny virksomhed vil give podcasts international succes. Vi tager en rundtur i uge 21 i Mediedanmark.

K-ordfører kalder skrottet some-lovforslag for tidsspild

Et lovforslag, som skulle forpligte bl.a. sociale medier til at fjerne ulovligt indhold inden for 24 timer, er bremset af EU-Kommissionen. Konservatives erhvervs- og forbrugerordfører mener, lovforslaget fra begyndelsen skulle have været udformet anderledes.

Debat: Medieforhandlingerne viser skræmmende mangel på viden

Resultatet af medieforliget er et skævvredet mediemarked, hvor regeringen med pincet vil udpege, hvilke medier og hvilket indhold, der fortjener politikernes nåde. Sådan lyder det fra direktør i Danske Medier, Mads Brandstrup, i dette debatindlæg.

Seneste nyt

MediaWatch job

Se flere jobs

Se flere jobs

Watch job

Se flere jobs

Se flere jobs