MediaWatch

E*TRADE går mod strømmen

Det skaber problemer for hele den forret-ningsmæssige drift af den berømte Internet virksomhed. Det seneste strategiske tiltag fra virksom-hedens side er at gå imod online-strømmen og skabe sig en platform i den fysiske verden ved at åbne butikker og kontorer m.v. rundt om i USA. Det skriver Business Week.

I slutningen af august vil E*TRADE således åbne sin første "murstensbutik" i Atlanta under navnet E*TRADE Zone. E*TRADE har indgået et samarbejde med supermarkedskæden SuperTarget om at få plads i kædens butikker rundt om i USA. Tanken er, at trække kunder ind i butikkernes E*TRADE Zone med henblik på at servicere kunderne med de samme ydelser, som findes på Inter-nettet - blot med de fysiske rammer og den menneskelige kontakt til forskel. Inden nytår vil E*TRADE endvidere åbne en tre-etagers bygning i det centrale New York med café, adgang til computere og en række øvrige serviceydelser - og flere af disse koncept butikker er på vej. Endelig vil 9.000 E*TRADE kontantautomater dukke op i supermarkeder, forretninger, på benzinstationer m.v.

E*TRADE som forretning er trængt på flere fronter: børsværdien er faldet mere end 50 procent fra sit højeste niveau og ligger nu omkring 14 dollars pr. aktie, investorerne er tilbageholdende over for investering i online børsmæglerselskaber, og kunderne klager over dårlig service.

Endvidere har E*TRADE mistet en række af virksomhedens mest prominente topledere. Sidst men ikke mindst presses E*TRADE forretningsmæssigt fra flere sider. På den ene side af veletablerede finansvirk-somheder som for eksempel Merrill Lynch & Co., der forlænger deres virksomhed til Internettet og tilbyder flere services end E*TRADE. På den anden side af en række billigere online børsmægler-selskaber som for eksempel Ameritrade.

Bedre kundeservice - eller totalkoncept - synes at være baggrunden for E*TRADE's nye fysiske ekspansion. I hvert fald har konsulentvirksomheden McKinsey & Co. ved flere lejligheder givet udtryk for, at banker, børsmæglervirksomheder m.v. strategisk set bør tilbyde kunderne tre måder at kontakte virksomhederne på: online, pr. telefon og i forretninger.

Andre er dog mere tvivlende over for E*TRADE's seneste tiltag. Tom Goggins, en finansanalytiker fra John Hancock Financial Industries Fund, mener at etableringen af fysiske butikker m.v. er en form for show, som ikke nødvendigvis giver E*TRADE det løft, som virksomheden har brug for i den fremtidige konkurrence.

E*TRADE's økonomiske kvaler har pustet luft i rygterne om, at E*TRADE er i fare for at blive opkøbt. Det vurderes således af flere finansanalytikere, at jo mere aktiekursen dykker, jo mere sandsynligt er det, at E*TRADE bliver offer for et opkøb - enten fra en stor europæisk eller en stor amerikansk finansiel virksomhed.

Mere fra MediaWatch

Seneste nyt

MediaWatch job

Se flere jobs

Se flere jobs

Watch job

Se flere jobs

Se flere jobs