MediaWatch

Fastpartner lancerer nyt marketingskoncept

Nu kan dot.com virksomheder og andre virksomheder med e-handel outsource marketing, der vedrører salg gennem partnere, skriver Børsen.

Konceptet er enkelt, men den bagved liggende teknologi er avanceret. Hvis en vinhandel på Internettet ønsker det, kan Fastpartner finde partnere til firmaet, f.eks. en boghandel, der sælger bøger om vin. Her arrangerer Fastpartner, at der bliver lagt et link til boghandlen på vinhandlerens hjemmeside og tilsvarende et link til vinhandleren på boghandlerens hjemmeside.

Hver gang boghandleren sælger en bog til en kunde, der kommer fra vinhandlerens hjemmeside, betaler han 5 procent i kommission af omsætningen til vinhandleren, hvoraf Fastpartner.com får en andel. Fastpartner forestår alle målinger med hensyn til trafik og afregning mellem partnerne.
Det paradoksale ved partner marketing er, at der ikke er nogen sammenhæng mellem popularitet og effektivitet. Partner marketing er ikke særligt udbredt på Internettet, men har den største effektivitet pr. krone i forhold til bannerreklamer. Banner reklamer er mest udbredt, men har den næstlaveste effektivitet. Det viser en amerikansk undersøgelse foretaget af Forrester Research.

Bag det nye firma står Michael Sherain, som kommer fra Egmont Online og Jens Chr. Buhl, som har en fortid hos Proventum.

Mere fra MediaWatch

Overblik: Hovedpunkterne i det nye medieforlig

Der er lørdag landet et nyt medieforlig, som bla. indeholder en mindre procentdel af en ”moderniseret” public service-pulje til lydindhold, et styrket DR, et sænket titelloft og et krav om ordnede arbejdsforhold i medie- og filmbranchen. Opdateret.

Seneste nyt

MediaWatch job

Se flere jobs

Se flere jobs

Watch job

Se flere jobs

Se flere jobs