MediaWatch

Dell overgår markedets forventning

Dell, der rangerer som verdens næststørste leverandør af PC'er, kunne torsdag berette om et positivt kvartalsregnskab, der viste en stigning i selskabets nettoindkomst på 19 procent fra 507 millioner dollars i fjor til 603 millioner i år.

Fortjenesten per aktie steg 16 procent fra 19 cents sidste år til 22 cents i år hvilket er 1 cent mere end forventet, skriver CNN.

Selskabets samlede indtægter steg i indeværende kvartal med 25 procent fra 6,14 milliarder dollars i fjor til 7,67 milliarder dollars, hvilket var godt 200 millioner dollars mindre end forventet og dermed et stykke fra Dell's hidtidige rekord på 30 procent.

Finansdirektør James Schneider kobler det markante fald i salget af computere til det europæiske erhvervsliv samt en faldende vækst i salget til det offentlige som hovedårsagen for tilbagegangen i de samlede indtægter

Michael Dell, bestyrelsesformand og administrerende direktør for Dell Computers, fastslår, at man grundet kvartalsregnskabet og de generelt positive udsigter for markedet fastholder den vækstmæssige målsætning for hele året. Selskabet forventer således at runde 30 procent med udgangen af i år.

- Der er masser af plads til at ekspandere i alle produktkategorier, kundegrupper og på de regionale markeder og fordelene fremstår mere positive end nogensinde, siger Michael Dell.

Trods det flotte kvartalsresultat udtrykker visse analytikere skuffelse over selskabet som de havde forventet sig mere af.

Kurt King, aktieanalytiker hos Bank of America, udtaler, at forventningerne var ganske høje allerede ved indgangen til kvartalet, og at resultatet, set i lyset af de seneste to til tre uger, må betegnes som særdeles skuffende.

Dell-aktien, der indenfor de seneste 52 uger har bevæget sig skiftevis op og ned i intervallet 40 til 50, blev ved Nasdaqbørsens lukning torsdag handlet 1/16 ned til 41 3/4. I timerne efter blev aktien handlet yderligere ned med 1 1/2 til en slutkurs på 40 1/4.

Mere fra MediaWatch

Medieklummen: Inddrag brugerne i din personalisering

Personalisering er ikke en invasion af redaktionel selvstændighed, hvis vi selv tager ansvar for, hvordan det implementeres - men alligevel ender personaliseret indhold ofte i bjælke 13 på websitet. Sådan lyder det fra ugens klummeskribent Malte Jørstad, som giver et par råd til at gøre oplevelsen nemmere for både medie og modtager.

LA sendte politisk tv-reklame under FCK-kamp

Trods dansk forbud mod at sende politiske reklamer på tv tonede Liberal Alliance alligevel frem med politiske budskaber i reklamepause på TV3+ onsdag. Det kunne ske, fordi TV3+ sender fra Sverige, skriver LA-formand på Twitter.

Seneste nyt

MediaWatch job

Se flere jobs

Se flere jobs

Watch job

Se flere jobs

Se flere jobs