MediaWatch

Det tyske online annoncemarked skuffer

Medieeselskaberne og annonceformidlerne havde oprindeligt forventet, at det tyske annoncemarked ville blive Europas største, men indtil videre overskygges udviklingen af den høje vækst i det britiske annoncemarked, viser en ny undersøgelse fra Forrester Research ifølge Wall Street Journal.

Mediaeksperterne har tidligere estimeret online markedet for annoncer i Tyskland til at blive mellem 280 millioner og 500 millioner D-mark i indeværende år (svarende til mellem 143 og 256 millioner euro), men ifølge de nye tal fra Forrester, vil markedet højest sandsynlig ikke bliver meget højere end 200 millioner D-mark.

Til sammenligning forventer Forrester at online markedet for annoncer i Storbritannien i år vil blive på omkring 120 millioner pund, svarende til 196 millioner euro.

Ifølge Forrester skyldes de skuffende tyske markedstal blandt andet, at formodningen om, at annoncørerne ville investere store beløb i pan-europæiske kampagner, indtil videre langt fra holder stik. Virksomhederne foretrækker fortsat at annoncere lokalt - selv på Internettet - og det skyldes formodentlig de samme logistiske problemer, som også begrænser mulighederne for grænseoverskridende offline annoncering.

En anden årsag er, at Tyskland endnu langt fra har oplevet den intensivering af konkurrencen mellem traditionelle finansielle institutioner og de nye Internet-baserede finansinstitutter, som i den seneste tid har fundet sted i Storbritannien. Denne konkurrence har affødt et massivt behov blandt banker og lignende selskaber for at profilere sig via annoncer på Internettet.

Endelig har de tyske forudsigelser antagelig været alt for optimistiske. De tyske forventninger stammer fra prognoser foretaget af store tyske medieselskaber som Bertelsmann og annonceformidlere som DoubleClick, og ikke fra uafhængige analyseinstitutter.

Relaterede