MediaWatch

Vivendi får godkendt fusion

Den franske mediekoncern Vivendi får efter at have modificeret sine opkøbsplaner nu lov til at gennemføre den planlagte fusion med Canal Plus og Seagram. Fusionen var i første omgang blevet forhalet, idet selskabet indledningsvist ønskede at overtage hele Canal Plus' franske abonnent-base.

Dette er i strid med den franske konkurrencelov, der forbyder europæiske selskaber at eje mere end maksimalt 49 % af et fransk TV-selskab, skriver CNET.

Vivendi valgte derfor at afhænde de resterende 51 % til Canal Plus Programmes for således at tækkes den franske lovgivning, men analytikere udtrykker bekymring for disse indrømmelser, som man mener kan bringe fusionen i vanskeligheder.

Således tror Charles-Henri de Mortemart, der er analytiker hos ODB ikke på Vivendi's udtalelser om, at de modificerede opkøbsplaner ikke vil ændre på fusionen med Seagram. Den generelle holdning er, at det nye udspil vil give Seagram visse fordele.

Vivendi vil med fusionen kombinere sine tele - og Internetaktiviteter med Canal Plus og Seagrams film og musikekspertise. Selskabet, der får navnet Vivendi Universal, vil bruge enhederne til at skabe nye tiltag for Canal Plus' Pay TV services samt gigantportalen Vizzavi, som selskabet har i joint-venture med mobilselskabet Vodafone Airtouch.

Mere fra MediaWatch

Briefing: Ugen i mediebranchen

Smal medieaftale i hus, mediedistributører forventer højere priser, borgerlige varsler tilbagrulning af forlig, endnu en streamingtjeneste gør indtog i Norden og ny virksomhed vil give podcasts international succes. Vi tager en rundtur i uge 21 i Mediedanmark.

K-ordfører kalder skrottet some-lovforslag for tidsspild

Et lovforslag, som skulle forpligte bl.a. sociale medier til at fjerne ulovligt indhold inden for 24 timer, er bremset af EU-Kommissionen. Konservatives erhvervs- og forbrugerordfører mener, lovforslaget fra begyndelsen skulle have været udformet anderledes.

Debat: Medieforhandlingerne viser skræmmende mangel på viden

Resultatet af medieforliget er et skævvredet mediemarked, hvor regeringen med pincet vil udpege, hvilke medier og hvilket indhold, der fortjener politikernes nåde. Sådan lyder det fra direktør i Danske Medier, Mads Brandstrup, i dette debatindlæg.

Seneste nyt

MediaWatch job

Se flere jobs

Se flere jobs

Watch job

Se flere jobs

Se flere jobs