MediaWatch

TV 2 beskyldes for kreativ bogføring

For to uger siden forlangte kulturministeren en redegørelse fra TV 2s direktion, om blandt andet hvor meget TV 2 tjente på at bryde reklameloven omtrent 400 gange i første halvdel af 2000. I den netop afleverede TV 2 redegørelse, fremgår det, at TV 2 kun tjente seks millioner kroner på sit omfattende brud af reklamelovgivningen.

TV Danmarks direktør Jesper Sehested er "overordentlig skeptisk" overfor redegørelsen, og tror ikke på, at TV 2 kun har tjent seks millioner kroner på de ulovlige reklameblokke TV 2 sendte under EM i fodbold, skriver Jyllands-Posten.

- Jeg ved ikke hvordan de har gjort tallene op, men der er meget lidt tvivl om, at TV 2 har tjent i niveauet 30 millioner kroner på det her, siger Jesper Sehested, der nu vil kræve en indsigt i, hvordan TV 2 er nået frem til sine tal. Han overvejer at, at rejse sagen politisk, da han mener, at TV 2s adfærd er konkurrenceforvridende.

TV3 er nået frem til, at TV 2 må have tjent omtrent 10-15 millioner, siger TV3s informationschef, Niels Jørgen Langekilde, og der dog tilføjer, at han ikke kan forestille sig, at TV 2 "er så dumme", at de lyver overfor ministeren.

Kulturminister Elsebeth Gerner Nielsen har endnu ikke kommenteret, hvad ministeriet mener om TV 2s forklaring på det omfattende brud af reklameloven.

Mere fra MediaWatch

Overblik: Hovedpunkterne i det nye medieforlig

Der er lørdag landet et nyt medieforlig, som bla. indeholder en mindre procentdel af en ”moderniseret” public service-pulje til lydindhold, et styrket DR, et sænket titelloft og et krav om ordnede arbejdsforhold i medie- og filmbranchen. Opdateret.

Seneste nyt

MediaWatch job

Se flere jobs

Se flere jobs

Watch job

Se flere jobs

Se flere jobs