MediaWatch

E-butikker står overfor udskilningsløb

Finansmarkedets øgede overfølsomhed mod IT-sektoren har ført til en neddrosling af reklamekampagner og ekspansionsplaner for de svenske e-handels virksomheder, skriver Finanstidningen.

Som konsekvens af investorernes kritiske holdning vil man totalt ændre fokus hos det svenske stormagasin på Internettet, Toga. Nu gælder det, ifølge vicedirektør Christer Myhrán, ikke længere om at vinde markedsandele, men om at udvise lønsomhed. Derfor har Toga nu lagt en helt ny prisstrategi og strammet op på omkostningssiden. Fra nu af skal hver eneste bestilling kunne skabe indtjening, oplyser Christer Myhrán.

Balladen omkring shopping-siten Letsbuyits notering på tyske Neuer Markt, hvor aktietegningen blev forlænget gang på gang på grund af manglede interesse fra markedet, er det seneste i en serie af episoder, som har fået venturekapitalister til at lukke for den varme hane overfor IT-selskaberne.

Kosmetik-siten Snowdrops opgav sine planer om en børsintroduktion allerede for to måneder siden. Vicedirektør Sacha Mitic vurderer, at den bedste måde til at barbere selskabets omkostninger er at skære i markedsføringen. Snowdrops vurderer i øjeblikket forskellige scenarier, hvor et af alternativerne er at føre en mindre aggressiv fremfærd på forskellige markeder, hvilket er meget kapitalkrævende.

Men Sacha Mitic tilføjer, at venturekapitalisterne selv har været medvirkende til, at mange e-handelselskaber har formøblet store summer uden at tjene penge.

- Det har været en forudsætning for overhovedet til tiltrække venturekapital, at man ville satse på den store kundevolumen, mener Sacha Mitic.

Sektoren er begyndt at indse, at aktieejere og investorer vil se klare beviser for at selskaberne kan løbe investeringen hjem. Det kan tøj-sitet Dresssmart's bestyrelsesformand bevidne:

- Vi mærker at det er blevet betydelig sværere at skaffe penge til at finansiere virksomheden, og vi er blevet mere omkostningsbeviste, udtaler Mathias Plank fra Dresssmart. Det vil sandsynligvis påvirke ekspansionsplanerne for Dresssmart, som nu vil fokusere på de markeder, hvor man allerede i forvejen er etableret, siger Mathias Plank. Dressmart findes i otte lande, men de tidligere tanker om en globalt vækst er gjort til skamme.

Finanstidningen udførte for nylig en analyse blandt ni store aktie-analysehuse og spurgte om deres holdning til e-handelssektoren set på seks måneders sigt. Syv ud af ni advarende om at investere i e-handelsselskaber i det tidsperspektiv.

Jonas Blomberg er e-handelsanalytiker i Redeye. Han siger, at selskaberne befinder sig i en presset situation. De fleste har ikke råd at fortsætte med at jage markedsandele, samtidig med at de ikke en tilstrækkelig volumen til at opnå lønsomhed.

- Hvis der ikke kan tiltrækkes nye penge, befinder disse selskaber sig i en meget farlig situation, siger Jonas Blomberg.

Udskilningsløbet er utvivlsomt gået i gang inden for e-handlen, og Jonas Blomberg tror, at der vil ske omfattende fusioner i nær fremtid, men flertallet af e-handels selskaberne vil stille og roligt vil syne hen.

Venturekapitalens stramme greb om tegnebogen kan imidlertid få en positiv effekt på kort sigt, mener Ola Strömberg, der er vicedirektør for siten Sumo, som sælger hjemmeelektronik. Der bliver nemlig væsentlig mindre plads til konkurrenterne, på grund af den manglende risikovillige kapital.

Mere fra MediaWatch

Seneste nyt

MediaWatch job

Se flere jobs

Se flere jobs

Watch job

Se flere jobs

Se flere jobs