MediaWatch

Politikerne har været venlige

TV 2 har overskredet grænsen for, hvor mange minutters reklamer, der må sendes i timen. Det problem løser sig, når det nye medieforlig åbner mulighed for at give bøder.

Medieforsker Frands Mortensen ser en generel tendens til, at programmerne på TV 2 bliver kortere og kortere, fordi det skaffer mere reklametid.

"Det er klart, at hensynet til reklamerne påvirker programlægningen, men det er ikke noget nyt fænomen. Det begyndte allerede da Vejrudsigten blev udskilt fra Nyhederne, og senere, da man begyndte at sende nyheder i fodboldkampenes halvleg. Man kan jo godt mene, at halvlegen er en del af kampen, som skal bruges til analyser og kommentarer, og allerede dengang protesterede Forbrugerrådet.

Men man har fra politisk hold ikke ønsket at rejse sager for det her," konstaterer Frands Mortensen overfor Aktuelt. Han mener, at politikerne har været meget, meget venlige, og at man har indtaget en meget åben og liberal holdning. Både i forhold til TV 2 og til TvDanmark-samarbejdet.

Medieforliget rummer planer om at oprette et nyt uafhængigt kontrolorgan, som sammen med de nævn, der allerede eksisterer skal være med til at kontrollere DR og TV2, og det vil betyde, at man for første gang nogensinde, begynder at indføre sanktionsmuligheder over for de offentlige medier.

Mere fra MediaWatch

Podimo-partnerskab åbner dør til podcastmarkedet for Drive

En aftale om undersøgende journalistiske podcastserier til Podimo er første skridt mod en egentlig lydafdeling i produktionsselskabet Drive, der hidtil kun har lavet tv. Broadcasterne efterspørger i højere grad lydkompetencer, lyder det fra producent.

Seneste nyt

MediaWatch job

Se flere jobs

Se flere jobs

Watch job

Se flere jobs

Se flere jobs