MediaWatch

TV 2 overskud trods reklamekrise

1999 har været et turbulent år for TV 2 med faldende reklameindtægter som følge af den skarpe konkurrence fra de udenlandske koncerner, skriver TV 2. Faldet i reklameomsætningen blev på netto 104 millioner kroner i 1999, og også i 2000 budgetterer TV 2 med reklameindtægter, der er klart under 1998-niveauet.

Til trods for den faldende reklameomsætning kom TV 2/DANMARK alligevel ud af året med et overskud på 52 millioner kroner - bedre end forventet, da budgettet blev revideret i maj 1999. Året før var overskuddet på 89 millioner kroner.

Årsagen til at det alligevel lykkes TV 2 at forbedre overskuddet er ifølge økonomidirektør Peter Parbo, at TV 2 fik lidt flere licensindtægter end ventet, og fordi det lykkedes at spare flere penge end ventet allerede i 1999.

Ifølge bestyrelsesformand Jens Bilgrav-Nielsen og administrerende direktør Cristina Lage forord til TV 2s public service-beretning, kommer reklamenedgangen efter nogle år, hvor de kommercielle stationer TvDanmark og TV3 er blevet styrket som følge af tilladelsen til networking til TvDanmark samt TV3-koncernens og TvDanmarks mulighed for at opkræve brugerbetaling af kabelhusstandene. Det har blandt andet skaffet de kommercielle konkurrenter ekstra reklameindtægter på et trecifret millionbeløb.

Mere fra MediaWatch

Aller Media-topchef om nedlæggelse af printmagasin til unge: "Tiden er moden"

Næste år ville ”Vi Unge” som printmagasin være fyldt 60 år. Men fra årsskiftet er den trykte version af magasinet til teenagepiger fortid. Topchef i Aller Media kalder det en ”meget logisk beslutning” og forklarer samtidig, hvad der ligger bag en række andre, større ændringer i Aller Medias redaktionelle setup.

Seneste nyt

MediaWatch job

Se flere jobs

Se flere jobs

Watch job

Se flere jobs

Se flere jobs