MediaWatch

TV 2 overskud trods reklamekrise

1999 har været et turbulent år for TV 2 med faldende reklameindtægter som følge af den skarpe konkurrence fra de udenlandske koncerner, skriver TV 2. Faldet i reklameomsætningen blev på netto 104 millioner kroner i 1999, og også i 2000 budgetterer TV 2 med reklameindtægter, der er klart under 1998-niveauet.

Til trods for den faldende reklameomsætning kom TV 2/DANMARK alligevel ud af året med et overskud på 52 millioner kroner - bedre end forventet, da budgettet blev revideret i maj 1999. Året før var overskuddet på 89 millioner kroner.

Årsagen til at det alligevel lykkes TV 2 at forbedre overskuddet er ifølge økonomidirektør Peter Parbo, at TV 2 fik lidt flere licensindtægter end ventet, og fordi det lykkedes at spare flere penge end ventet allerede i 1999.

Ifølge bestyrelsesformand Jens Bilgrav-Nielsen og administrerende direktør Cristina Lage forord til TV 2s public service-beretning, kommer reklamenedgangen efter nogle år, hvor de kommercielle stationer TvDanmark og TV3 er blevet styrket som følge af tilladelsen til networking til TvDanmark samt TV3-koncernens og TvDanmarks mulighed for at opkræve brugerbetaling af kabelhusstandene. Det har blandt andet skaffet de kommercielle konkurrenter ekstra reklameindtægter på et trecifret millionbeløb.

Mere fra MediaWatch

Top 20: DR vinder overlegent tv-slaget om søndagsseerne

Tv-serie om den tidligere statsminister Jens Otto Krag og hans hustru Helle Virkner sidder solidt på førstepladsen over de mest sete udsendelser i den forgangne uger på flow-tv. Kun ét andet program fik over en halv mio. seere.

Komponist er ny forperson i Koda

Koda har manglet en forperson siden generalforsamlingen i april, men nu er det meldt ud, at den tidligere næstforperson i organisation overtager rollen.

Seneste nyt

MediaWatch job

Se flere jobs

Se flere jobs

Watch job

Se flere jobs

Se flere jobs