Ny TV 2-kanal sælger på markant navn
Kanalen får premiere den 15. oktober 2000 med navnet TV 2 Zulu - et navn, der ønsker at signalere særpræg på samme måde som programmerne og præsentationen på den nye kanal.
I dag hedder TV-kanaler ofte noget med tal og +'er. Det mønster bryder TV 2 med Zulu, som primært henvender sig til unge og voksne på 15-40 år og bliver et vigtigt supplement til hovedkanalen.
"Det er afgørende for TV 2, at seerne får et bredere tilbud af programmer i den bedste sendetid, og det er TV 2 Zulu den rette til at gøre, siger direktør Cristina Lage, TV 2.
TV 2 Zulu vil sende film og serier og nye danske programmer. Der vil også være sport, men ingen nyheder. Dem får TV 2s seere 12 gange i døgnet på hovedkanalen. Endvidere vil der være visse dokumentar-programmer og mulighed for at prøve nyt og eksperimentere.
Det var planen at vente med reklamer på kanalen til årsskiftet, men TV 2 Zulu vil blive reklamefinansieret fra begyndelsen. Den nye kanal har et programbudget på 85 mio. kr., hvilket er beskedent i forhold til hovedkanalen. TV 2 Zulu bliver distribueret pr. satellit og målet er, at kanalen kan ses af cirka 70 procent af befolkningen i løbet af det første år. Der er ikke teknisk mulighed for, at alle danskere kan se kanalen.
Kanalen er en såkaldt must carry-kanal, hvilket betyder, at alle seere, der er tilknyttet en antenneforening, har krav på at se kanalen.