MediaWatch

Ny TV 2-kanal sælger på markant navn

Kanalen får premiere den 15. oktober 2000 med navnet TV 2 Zulu - et navn, der ønsker at signalere særpræg på samme måde som programmerne og præsentationen på den nye kanal.

I dag hedder TV-kanaler ofte noget med tal og +'er. Det mønster bryder TV 2 med Zulu, som primært henvender sig til unge og voksne på 15-40 år og bliver et vigtigt supplement til hovedkanalen.

"Det er afgørende for TV 2, at seerne får et bredere tilbud af programmer i den bedste sendetid, og det er TV 2 Zulu den rette til at gøre, siger direktør Cristina Lage, TV 2.

TV 2 Zulu vil sende film og serier og nye danske programmer. Der vil også være sport, men ingen nyheder. Dem får TV 2s seere 12 gange i døgnet på hovedkanalen. Endvidere vil der være visse dokumentar-programmer og mulighed for at prøve nyt og eksperimentere.

Det var planen at vente med reklamer på kanalen til årsskiftet, men TV 2 Zulu vil blive reklamefinansieret fra begyndelsen. Den nye kanal har et programbudget på 85 mio. kr., hvilket er beskedent i forhold til hovedkanalen. TV 2 Zulu bliver distribueret pr. satellit og målet er, at kanalen kan ses af cirka 70 procent af befolkningen i løbet af det første år. Der er ikke teknisk mulighed for, at alle danskere kan se kanalen.

Kanalen er en såkaldt must carry-kanal, hvilket betyder, at alle seere, der er tilknyttet en antenneforening, har krav på at se kanalen.

Mere fra MediaWatch

Seneste nyt

MediaWatch job

Se flere jobs

Se flere jobs

Watch job

Se flere jobs

Se flere jobs