MediaWatch

Svensk net-avis nummer et i Europa

Aftonbladet læses hver måned af 1,7 millioner på Internettet, og dermed er den svenske net-avis Europas nummer 1. Spanske El Pais ligger med 1,5 millioner Web-læsere per måned som nummer 2, og på tredjepladsen ligger engelske The Times med 1,2 millioner månedlige læsere, skriver Politiken.

Internet-udgaven af Aftonbladet adskiller sig også fra så mange andre Internet-aviser ved, at den rent faktisk tjener penge. Indtægterne kommer fra bannerannoncer, og i 1998 gav det et overskud på en halv million kroner. Selv om det ikke lyder af meget, så repræsenterer overskuddet dog en undtagelse i Internet-verdenen.

Aftonbladet’s Internet-udgave har eksisteret siden 1994, og var den første svenske avis til at gå på Internettet. Dengang var der på verdensplan 20 aviser på Internettet. I dag er der omkring 3.000.

Aftonbladet ejes af svensk LO og mediekoncernen Schibsted, og avisen kan sammenlignes med danske B.T. eller Ekstra Bladet.

Mere fra MediaWatch

Podimo-partnerskab åbner dør til podcastmarkedet for Drive

En aftale om undersøgende journalistiske podcastserier til Podimo er første skridt mod en egentlig lydafdeling i produktionsselskabet Drive, der hidtil kun har lavet tv. Broadcasterne efterspørger i højere grad lydkompetencer, lyder det fra producent.

Portræt: Pernille Holbøll er både en kontant eksekvator og "et suverænt valg"

Pernille Holbøll er steget til vejrs i Mediedanmark og træder nu ind som ansv. chefredaktør på B.T. Tidligere chefer og kolleger beskriver hende som en af de bedste i branchen til at eksekvere på de digitale strategier, men også hvordan hun har været både kontant og utålmodig, men har gennemgået en udvikling som leder de seneste år.

Seneste nyt

MediaWatch job

Se flere jobs

Se flere jobs

Watch job

Se flere jobs

Se flere jobs