MediaWatch

Portal-konkurrencen skærpes

Jubii er stadigvæk den dominerende indgangsportal på det danske marked, men flere af de store udenlandske udbydere er i gang med at planlægge nye tiltag, som vil øge konkurrencen i Danmark.

Amerikanske AltaVista lancerer om kort tid portaler i en række europæiske lande, herunder Danmark, med lokalt indhold, skriver Jyllands Posten, og Yahoo samt Microsoft Network er i gang med at opruste på indholdssiden, skriver Jyllands Posten.

Hos Jubii forsvarer man sig mod den nye konkurrence ved blandt andet at lancere en ny avanceret søgemaskine. Ifølge analytiker Stevan Elmer fra IDC kan de udenlandske portalers indtog gå hen og blive en fordel for de rene danske portaler som Jubii, fordi kontrasterne giver de danske portaler en skarpere profil som danske.

Mere fra MediaWatch

Briefing: Ugen i mediebranchen

Smal medieaftale i hus, mediedistributører forventer højere priser, borgerlige varsler tilbagrulning af forlig, endnu en streamingtjeneste gør indtog i Norden og ny virksomhed vil give podcasts international succes. Vi tager en rundtur i uge 21 i Mediedanmark.

K-ordfører kalder skrottet some-lovforslag for tidsspild

Et lovforslag, som skulle forpligte bl.a. sociale medier til at fjerne ulovligt indhold inden for 24 timer, er bremset af EU-Kommissionen. Konservatives erhvervs- og forbrugerordfører mener, lovforslaget fra begyndelsen skulle have været udformet anderledes.

Debat: Medieforhandlingerne viser skræmmende mangel på viden

Resultatet af medieforliget er et skævvredet mediemarked, hvor regeringen med pincet vil udpege, hvilke medier og hvilket indhold, der fortjener politikernes nåde. Sådan lyder det fra direktør i Danske Medier, Mads Brandstrup, i dette debatindlæg.

Seneste nyt

MediaWatch job

Se flere jobs

Se flere jobs

Watch job

Se flere jobs

Se flere jobs