MediaWatch

Microsoft prøver igen med digital TV

Salget af bokse, som viser Internet på TV, kom aldrig rigtig i gang. Microsoft har ganske vist solgt cirka en million WebTV-bokse i USA, men nu er projektet lagt på hylden. Her i Europa vil WebTV aldrig blive lanceret, og i USA vil forsøget blive foretaget under nyt navn

WebTV fokuserede på at anvende TV som skærm til Internet-surfing. Men til dels fordi Microsoft forsøgte at eje boks og hele tjeneste, vendte TV-branchen tommelfingeren nedaf. I fjor sagde Bill Gates og Steve Ballmer, at Microsoft i stedet skal være en teknologileverandør til TV-branchen, ikke en konkurrent.

Samtidig lancerede selskabet for nylig et nyt system til Interaktivt TV. UltimateTV hedder standarden som både Hughes DircTV og Thompson/RCA skal anvende i sine nye TV-bokse. De nye bokse vil, når de kommer i handlen til jul, tillade, at man optager 30 timer video på harddisk, mens man ser på et andet program. En række konkurrenter producerer allerede bokse, som kan optage 10 timer video.

Oven i vil man kunne surfe på Internet og e-maile. Men præcis hvilken slags interaktivitet UltimatTV-boksene vil give, er indtil videre uklart. Foreløbig bliver UltimateTV-bokse kun udbudt til salg i USA, og der foreligger ifølge Ole Tom Seierstad fra Microsoft Norge ikke nogen planer om at udbyde europæiske bokse, skriver digi.no.

Mere fra MediaWatch

Seneste nyt

Se flere jobs