MediaWatch

TV-stationerne sender ikke seernes ønskeprogrammer

Der er kommet flere TV-stationer, heriblandt også flere danske. De fleste TV-stationer sender flere programminutter dagligt nu, end de tidligere har gjort. Derudover kan flere og flere mennesker tage satellit-TV, enten via de stadigt billigere parabolantenner eller med kabel-TV.

Årsagen til den ændrede udvikling i danskernes TV-sening kan skyldes mangt og meget, men en mulig forklaring kunne være, at TV-stationerne ikke længere sender de programmer seerne gerne vil se. Dette kan gøres ved at kigge på programfladens sammensætning. Hvordan fordeler TV-stationerne programminutterne mellem de forskellige typer af programmer? Er der sket en ændring af sammensætningen de seneste år, og stemmer denne sammensætning overens med fordelingen af de sete minutter for de enkelte programtyper?

Som udgangspunkt for denne analyse er valgt 1. kvartal 2000, hvor der samlet på de danske TV-stationer blev vist 112 timers programmer pr. dag. Langt den største andel (56 %) af TV-stationernes programflade i løbet af 1. kvartal 2000 har været forbeholdt Dramatik og Fiktion, hvilket vil sige programmer som film og serier. Den næststørste programkategori er Underholdning, der tegner sig for 18 % af de sendte minutter. Samlet udgør disse kategorier næsten tre fjerdedel af de sendte programminutter. Til sammenligning udgør Nyheder og Aktualitetsprogrammer tilsammen kun 10 procent, ligesom Oplysning og Kultur sendes i 9 % af minutterne. TV sælges således primært som Fiktion og underholdning.

Er der sket en udvikling for programfladen? Svaret kan fås ved at sammenligne med 1. kvartal 1998. Der er sket nogle få ændringer i løbet af de 2 år. I 1998 udgjorde Drama og Fiktion en mindre, men stadig klart den største, del af programfladen (49 %), ligesom der heller ikke blev vist så meget Underholdning. Mere virkelighedsnære programtyper som Nyheder, Aktualitet samt Oplysning og Kultur udgjorde i 1998 en væsentlig større andel (28 %) af den samlede programflade. Dette understreger, at der med tiden lægges større og større vægt på at underholde, mens brugen af TV til oplysning ikke længere er så dominerende.

En del af forklaringen er, at mere af seningen flyttes fra de to licensstøttede TV-stationer til de rent kommercielle. Kigges på de enkelte danske stationers fordeling af programmer, viser det sig ikke overraskende, at størstedelen af de mere 'virkelighedsnære' programmer bliver vist på DR og TV 2, der har forpligtelser til at vise public service. TV3 og TvDanmark sender derimod næsten udelukkende Dramatik og Fiktion og Underholdning, der tegner sig for ca. 90 % af programminutterne. Serier er billige at købe, og det er derfor ikke nogen stor overraskelse, at nye TV-stationer har en stor andel af denne type programmer.

Abonnenter kan downloade og læse hele artiklen fra nyhedsbrevet MediaWatch nummer 54

Mere fra MediaWatch

Briefing: Ugen i mediebranchen

Smal medieaftale i hus, mediedistributører forventer højere priser, borgerlige varsler tilbagrulning af forlig, endnu en streamingtjeneste gør indtog i Norden og ny virksomhed vil give podcasts international succes. Vi tager en rundtur i uge 21 i Mediedanmark.

K-ordfører kalder skrottet some-lovforslag for tidsspild

Et lovforslag, som skulle forpligte bl.a. sociale medier til at fjerne ulovligt indhold inden for 24 timer, er bremset af EU-Kommissionen. Konservatives erhvervs- og forbrugerordfører mener, lovforslaget fra begyndelsen skulle have været udformet anderledes.

Debat: Medieforhandlingerne viser skræmmende mangel på viden

Resultatet af medieforliget er et skævvredet mediemarked, hvor regeringen med pincet vil udpege, hvilke medier og hvilket indhold, der fortjener politikernes nåde. Sådan lyder det fra direktør i Danske Medier, Mads Brandstrup, i dette debatindlæg.

Seneste nyt

MediaWatch job

Se flere jobs

Se flere jobs

Watch job

Se flere jobs

Se flere jobs