MediaWatch

Fodboldkøb fornyer debat om direktiv

Ifølge EU-direktivet skal sportsbegivenheder af stor national interesse vises på tv-kanaler, der kan ses af mindst 90 procent af befolkningen.

TvDanmark 1 når ud til mellem 45 og 55 procent af befolkningen, og det betyder, at TvDanmark skal give enten Danmarks Radio eller TV 2 mulighed for at købe kampene til markedspris. Det var senest tilfældet, da TV3 i efteråret havde købt rettighederne til Danmarks EM-kvalifikationskamp mod Israel.

Konkurrencestyrelsen afgav dengang sit bud på en rimelig markedspris, men den nægtede TV3 at sælge til. Kulturminister Elsebeth Gerner Nielsen blev involveret og bad sin engelske kollega Chris Smith om hjælp, da TV3 er hjemhørende i England. Englænderne meddelte imidlertid, at England endnu ikke havde implementeret EU-direktivet og derfor ikke kunne røre TV3.

Nu er EU-direktivet indført i den engelske lovgivning, og det kan give TvDanmark1 en retssag på halsen. Men det er den administrerende direktør ligeglad med. »Hvis der er nogen, som har et problem med, at kampene vises på TvDanmark 1, så må de jo gøre, hvad de synes, de bør gøre ved det«, siger Jesper Sehested Lund til Politiken.

Mere fra MediaWatch

Aller Media lukker magasinet Dossier

Dossier lukker og slukker efter seks år. Det skyldes ifølge chefredaktør økonomi og udfordringer med bl.a. stigende papirpriser. For mindre end et år siden lukkede Aller også Modemagasinet In efter 35 år.

Seneste nyt

MediaWatch job

Se flere jobs

Se flere jobs

Watch job

Se flere jobs

Se flere jobs