MediaWatch

Faldende TV-omsætning

Ud fra de regnskabstallene fra Reklameforum, som baseres på mediernes egne indberetninger, kan det konstateres, at TV-stationerne måtte se hele 6 procentpoint af omsætningen forsvinde ud i den blå luft. Det oplyser mediebureauet Initiative Universal, der vurderer, at nedgangen er uventet set i lyset af en mindre fremgang i 1999 på 3-4%.

Faldet skyldtes bl.a. en aggressiv markedsleder TV 2, som satte scenen med markante prisnedsættelser. Situationen er ekstra katastrofal på baggrund af den udsolgt-melding, som eksisterer på markedet og som vil sætte grænser for, hvor meget situationen kan ændres, da prisniveauet på markedet kun i meget begrænset omfang kan ændres p.g.a. indgåede årsaftaler.

Det totale billede viser, at trenden fra 1999 hænger ved. Efter mange års opgang på reklamemarkedet lider man nu under svigtende mediainvesteringer. Initiative Universal tror dette hænger ved i indeværende år, som IUM spår til at blive et år med en nærmest ubetydelig vækst på 0-1% og efter inflation et reelt fald.

Mere fra MediaWatch

Heartbeats udpeger ny ledelse efter Le Gammeltofts exit

Adm. direktør og stifter af Heartbeats forlod medieselskabet i sidste uge. Finansdirektør i Aller Media bliver midlertidig direktør i selskabet, mens Heartbeats’ chefredaktør, vicedirektør og kommerciel direktør skal stå for at videreudvikle mediebrandet.

Medieklummen: Det smalle forlig er en plet på en ny ministers cv

Moderniseringen af Public Service Puljen og lukning af 24syv vil give et ”klatvist støttecirkus”, og kulturbidraget skulle have været klappet af med OECD, inden det blev en del af aftalen. Ugens klummeskribent kalder den nye medieaftale en plet på Kulturminister Ane Halsboe-Jørgensens cv.

Seneste nyt

MediaWatch job

Se flere jobs

Se flere jobs

Watch job

Se flere jobs

Se flere jobs