MediaWatch

Sløv vækst i dansk e-handel

Her godt et år efter Dankortets indtog som betalingsmiddel udgør e-handlen kun cirka 3 procent af butikkernes samlede omsætning. Dermed ligger Danmark langt bagefter for eksempel USA og Sverige, hvor e-handlen er på mellem 0,7 og en procent af butikkernes totalomsætning, skriver Berlingske Tidende.

Gert Birnbacher, Der er formand for Foreningen af Dansk Internethandel tror dog fortsat på at e-handlen herhjemme nok skal vokse markant, og han anfører at årsagen til den udeblevne vækst skyldes at PBS og bankerne ikke har været hurtigt nok ude med at støtte den danske e-handel.

Også professor Niels Bjørn Andersen fra Center for Elektronisk Handel på Handelshøjskolen i København tror på at e-handlen nok skal få stor betydning i Danmark. Ifølge professoren handler det om at opdrage forbrugerne, og så skal e-butikkerne sørge for at få etableret nogle ordentlige distributionsnet, så de hurtigt og effektivt kan bringe varerne ud til kunderne.

Mere fra MediaWatch

Briefing: Ugen i mediebranchen

I JP/Politikens Hus har aviserne afsluttet forhandlingerne om afskedigelser, og samtidig er opsigelser blevet annonceret på flere andre adresser i Mediedanmark. En længe ventet aftale med Netflix landede, og i Norge er en global podcasttrend, som DR følger tæt, blevet tydelig. Få overblikket her.

Klumme: Censur af sociale medier styrer mod at været reguleret af annoncører

Der er de seneste år er der taget flere skridt mod en privatisering af reguleringen af ytringsfrihed på platforme, vi oplever som digital infrastruktur for den offentlige samtale. Det seneste træk, hvor annoncører boykotter Twitter, peger i retning af, at nu bliver grænserne også sat af virksomheder, skriver Uffe Gardel.

Seneste nyt

MediaWatch job

Se flere jobs

Se flere jobs

Watch job

Se flere jobs

Se flere jobs