MediaWatch

Rejsebureau via Digital-TV

Digital-TV tillader plads til distribution af forskellige tjenester samtidig med TV-signalet - i modsætning til almindelig analoge udsendelser med blot énvejs kommunikation til seerne. Ved at klikke på fjernbetjeningen kan seerne nu finde informationer om rejsetilbud og booke og betale rejsen.

- Vi vil undersøge, om vore kunder ønsker at være i kontakt med os via Digital TV - og om det er en god måde for os til at nå vore kunder, siger Ola Strangeways, projektleder for SAS Digital-TV-projekt.

SAS tilbyder rejser via den digitale TV-kanal eTV i det jordbaserede digitale sendenet. Kundens kontakt med SAS sker via klik på fjernbetjeningen til digital-boxen og ud på telefonnettet. Det kræver ingen lang og dyr opkobling. Man kan også bede om at blive ringet op af SAS. Når kunden har bekræftet køb af en rejse, sender SAS billetten til husstanden, men i testforløbet indgår også en mulighed for at kunne fortryde købet.

"Efter testperioden vil SAS vurdere erfaringerne og bygge videre på ideen, blandt andet baseret på kundernes input", siger Ola Strangeways, der minder om, at SAS er kendt for innovative projekter, og Digital-TV forsøget ligger i naturlig forlængelse af SAS' fremtidsrettede arbejde med internettet og WAP.

Digital-TV giver betydelig bedre billede- og lydkvalitet, end det nuværende analoge TV og samtidig lavere optagelses- og distributionsomkostninger. SAS forsøget er et bud på TVs nye rolle som en "kommunikationsplatform", der nærmer sig PC'en.

Mere fra MediaWatch

Podimo-partnerskab åbner dør til podcastmarkedet for Drive

En aftale om undersøgende journalistiske podcastserier til Podimo er første skridt mod en egentlig lydafdeling i produktionsselskabet Drive, der hidtil kun har lavet tv. Broadcasterne efterspørger i højere grad lydkompetencer, lyder det fra producent.

Portræt: Pernille Holbøll er både en kontant eksekvator og "et suverænt valg"

Pernille Holbøll er steget til vejrs i Mediedanmark og træder nu ind som ansv. chefredaktør på B.T. Tidligere chefer og kolleger beskriver hende som en af de bedste i branchen til at eksekvere på de digitale strategier, men også hvordan hun har været både kontant og utålmodig, men har gennemgået en udvikling som leder de seneste år.

Seneste nyt

MediaWatch job

Se flere jobs

Se flere jobs

Watch job

Se flere jobs

Se flere jobs