En del af Watch Medier

MediaWatchfredag27. januar 2023

  • Søg
  • Log ind
  • Digital
  • TV
  • Radio
  • Aviser
  • Søg
  • Log ind
  • Seneste
  • Søg
  • Log ind
  • Digital
  • TV
  • Radio
  • Aviser
  • Magasiner
  • Forlag
  • Politik
  • Debat
  • Navne
  • Mediejob
25.04.2000kl. 01.00

Virksomheder sætter skub i dansk e-handel

MediaWatch

Den viser, at handlen vil blive drevet frem af virksomheder og offentlige institutioner. Den viser, at hver tredje virksomhed primært vil købe IT-ydelser og produkter over nettet. Elektronisk handel bliver en valgmulighed, der indgår i myndigheders og erhvervslivs indkøbsplaner. I alt forventer 61 pct., at e-indkøb vil udgøre mere end en tiendedel af det samlede IT-indkøb indenfor et år.

"Det er et klart signal om, at e-handel i Danmark står lige foran et boom. Det er interessant at bemærke, at også det offentlige er klar til at bruge det nye medie til indkøb af IT og andre varer såsom litteratur, kontorartikler og mobiltelefoner", siger marketingdirektør Hans Olsen, ICL, til Jyllands-Posten.

Det er imidlertid i det private erhvervsliv, der er størst fokus på e-handel. Her har fire ud af fem virksomheder planer om at benytte nettet til indkøb. Mest tilbageholdende er statslige institutioner, hvor under halvdelen har en politik nu eller er i gang med at udforme en for E-indkøb.

Den danske undersøgelse indikerer, at de optimistiske internationale forudsigelser måske også bliver til virkelighed i Danmark. Danmark er ikke på forkant af udviklingen, selv om handelen på ca. 1.000 danske websites, der har aftale med PBS, er i vækst. I fjerde kvartal 1999 blev der gennemført i alt 60.790 kortbetalinger i danske netforretninger. Tallet for 1. kvartal 2000 var 84.074 kortbetalinger i danske net-forretninger. PBS vurderer, at internet-handel på nuværende tidspunkt må betragtes som et supplement til den fysiske handel.

En ny rapport fra Forrester Research, "Retail's Pan-European Future", vurderer, at udviklingen af nettet som salgskanal vil skabe et europæisk detailhandel marked, hvor alle aggressivt sælger til hinanden på tværs af landegrænserne - online såvel som offline. Forrester forudser, at detailhandlens Online salg i Europa øges med 98% årligt frem til 2005 og vokser fra 2,9 milliarder ECU i 1999 til 175 milliarder ECU i 2005, hvor 7% af detailhandlen vil ske på nettet. Dermed lukkes afstanden til USA. Sverige, Tyskland og Storbritannien vil indhente USA. Sverige vil ligge øverst i Europa med hele 9,3% af detailhandel Online.

"I løbet af de næste fem år skal de traditionelle detailhandlende og E-taileres udvikle strategier der bringer dem på tværs af grænserne og udløser paneuropæisk afsætning, ellers vil deres forretning eroderes af konkurrence, siger Matthew M. Nordan, senior analytiker, Forrester.

Detailhandlende bør anlægge en offensiv strategi og balancere mellem lokale krav og den store europæisk skala. De store traditionelle detailhandlende har som udgangspunkt en kæmpe fordel i et paneuropæisk scenario. De har infrastrukturen, leverandørerne og produktkendskabet - de har potentiale til at dominere fremtiden for europæisk detailhandel. Men de er nødt til at reagere nu, ellers risikerer de at blive løbet over ende af ekspansive rene internet-forretninger.

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

!
Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Photo: Pr Foto/jp/politikens Hus
Aviser

Stig Ørskov: "Det er klart, at 2022 ikke blev, som vi havde drømt om"

JP/Politikens Hus landede et trecifret millionunderskud og fik kun vækst på toppen takket være tilføjelsen af distributøren Dao. Læs MediaWatchs interview med topchef Stig Ørskov om årets udfordringer og forventningerne til 2023.
  • JP/Politikens Hus ramt af modvind og indkasserer første driftsunderskud siden 2008
  • Aller Media holder fast i overskud med fingerspidserne
Foto: Jens Hartmann Schmidt/Ritzau Scanpix
MediaWatch

Briefing: Ugen i mediebranchen

For abonnenter

Foto: Jens Dresling
Aviser

JP/Politikens Hus ramt af modvind og indkasserer første driftsunderskud siden 2008

For abonnenter

Foto: Casper Dalhoff
Navne

Chefredaktør for Fyns Amts Avis rykker til redaktørpost på Jyllands-Posten

For abonnenter

Foto: Dado Ruvic/Reuters/Ritzau Scanpix
Medienyt

Dansk Folkeparti bandlyser brug af Tiktok på arbejdstelefoner

For abonnenter

Foto: Emil Agerskov
Medienyt

Mikkel Bjørn bliver Dansk Folkepartis medieordfører

For abonnenter

Seneste nyt

  • Stig Ørskov: "Det er klart, at 2022 ikke blev, som vi havde drømt om" – 17.45
  • Briefing: Ugen i mediebranchen – 16.32
  • Chefredaktør for Fyns Amts Avis rykker til redaktørpost på Jyllands-Posten – 16.19
  • Dansk Folkeparti bandlyser brug af Tiktok på arbejdstelefoner – 15.35
  • Mikkel Bjørn bliver Dansk Folkepartis medieordfører – 14.31
  • JP/Politikens Hus ramt af modvind og indkasserer første driftsunderskud siden 2008 – 14.15
  • Britisk universitet etablerer podcastcenter og uddannelse – 13.48
  • Salg af digitale annoncer får et løft af usikker økonomi i 2023 – 12.45
  • Ny kommerciel chef skal hæve Folkeskolens digitale indtjening – 11.52
  • Amazon Prime Video næsten fordobler brugerantallet i Norge – 11.00
  • Danmarks Filmakademi udliciterer sekretariat – 09.55
  • Polen afviser at reducere moms på bøger – 09.20
  • Podcasts, video og unikt indhold skal lokke flere til Ekstra Bladet+ – 08.25
  • TV 2-direktør: Kræver stort arbejde at konstatere bevidst logindeling – 07.59
  • Ny pressechef vil gøre ALK mere attraktivt for nye medarbejdere – 07.00
Flere nyheder

Job

  • Ledende producer til TV 2 Fyn

  • Fagbladet Folkeskolen søger ambitiøs kommerciel chef

  • Producer med lyst til digital udvikling søges til TV 2 Fyn

  • DR Nyheder søger fem tværmedielle reportere til ny redaktion i Sydney

  • Life science journalist

  • TV 2 søger velskrivende digital journalist

  • Redaktionschef til DR Syd

  • Publiceringsredaktør til DRTV

Watch Job

  • Forvaltningsservicechef i Vestforbrænding

  • Senior Porteføljemanager

  • Business Intelligence Specialist

  • Head of Business Development

  • Salesforce-udvikler eller -arkitekt

Se flere jobs

Job

  • Ledende producer til TV 2 Fyn

  • Fagbladet Folkeskolen søger ambitiøs kommerciel chef

  • Producer med lyst til digital udvikling søges til TV 2 Fyn

  • DR Nyheder søger fem tværmedielle reportere til ny redaktion i Sydney

  • Life science journalist

  • TV 2 søger velskrivende digital journalist

  • Redaktionschef til DR Syd

  • Publiceringsredaktør til DRTV

Se flere jobs

Kolofon

MediaWatch
Søg

Sektioner

  • Digital
  • TV
  • Radio
  • Aviser
  • Magasiner
  • Forlag
  • Politik
  • Debat
  • Navne
  • Mediejob
  • Sitemap
  • RSS feeds

Redaktør

Julie Mia Fogde

julie@mediawatch.dk

Tlf.: +45 3330 8301

Ansv. chefredaktør

Anders Heering

Udgiver

JP/Politikens Hus A/S

Annonceafdeling

annoncering@infowatch.dk

Tlf.: +45 7077 7447

Annoncering

Jobannoncering

job@infowatch.dk

Tlf.: +45 7077 7447

Job

Abonnement

Prøv MediaWatch gratis eller få tilbud på et abonnement, der passer til lige netop dig eller din virksomhed.

mediawatch@infowatch.dk

Tlf.: +45 7077 7447

Læs mere om abonnement her

Adresse

MediaWatch

Rådhuspladsen 37

1785 København V

Tlf.: +45 3330 8365

Retningslinjer

  • Persondatapolitik

Copyright © MediaWatch — Alt materiale på denne side er omfattet af gældende lov om ophavsret

Microsoft er i gang med at udfase Internet Explorer – det er vi derfor også.
Vi anbefaler en af følgende browsere for en bedre oplevelse. Klik på et af ikonerne for at downloade en ny browser.

Med venlig hilsen,
MediaWatch

Google ChromeMozilla FirefoxMicrosoft Edge