MediaWatch

DR vil modernisere nyheder

I stedet får P3-lytterne en anden slags radionyheder, der er produceret med henblik på de unge lyttere.

»Vi er nødt til at indstille os på, at der skal være en sammenhæng mellem musikken og nyhedsformidlingen,« siger programchef Jesper Grunwald, P3, til Jyllandsposten. Ændringen af nyhedudbuddet sker, efter DR har set på tilsvarende statsradiokanaler i nabolandene. Ifølge rapporten er DR den mest konservative offentlige radio i forholdet til de yngre lyttere.

Blandt andet har BBC i Storbritannien i årevis leveret særlige radionyheder på en ungdoms-orienteret kanal. Også SVT og NRK har særlige nyheder for unge lyttere. En manglende modernisering er givetvis medvirkende til, at DR har tabt lytterandele blandt de unge til lokalradioerne. Trenden er mest markant i Jylland.

Målt blandt de 15-40 årige lyttere på landsplan har DR en share på 50%, mens de kommercielle ligger på 46-47%. (Gallup, 4. kvt. 99). Blandt alle lyttere har DR en share på 67%.

De nye tiltag har skabt uenighed mellem radioens chefredaktion og DR Nyhederne, der har afvist at skabe en ung version af radioavisen.

Lanceringen af nyhedsudsendelser med ung profil er en del af en markant foryngelse af hele P3, der allerede er godt i gang. Fra nytår røg "Giro 413" og "Sport på 3'eren" over på andre kanaler - og nye programmer kom til.

Mere fra MediaWatch

Briefing: Ugen i mediebranchen

Smal medieaftale i hus, mediedistributører forventer højere priser, borgerlige varsler tilbagrulning af forlig, endnu en streamingtjeneste gør indtog i Norden og ny virksomhed vil give podcasts international succes. Vi tager en rundtur i uge 21 i Mediedanmark.

K-ordfører kalder skrottet some-lovforslag for tidsspild

Et lovforslag, som skulle forpligte bl.a. sociale medier til at fjerne ulovligt indhold inden for 24 timer, er bremset af EU-Kommissionen. Konservatives erhvervs- og forbrugerordfører mener, lovforslaget fra begyndelsen skulle have været udformet anderledes.

Debat: Medieforhandlingerne viser skræmmende mangel på viden

Resultatet af medieforliget er et skævvredet mediemarked, hvor regeringen med pincet vil udpege, hvilke medier og hvilket indhold, der fortjener politikernes nåde. Sådan lyder det fra direktør i Danske Medier, Mads Brandstrup, i dette debatindlæg.

Seneste nyt

MediaWatch job

Se flere jobs

Se flere jobs

Watch job

Se flere jobs

Se flere jobs