MediaWatch

Ministeren tror på radioansøgerfelt

Det fremgår af et svar, hun gav Venstres Jens Rohde i en Folketingsdebat i går, erfarer Mediawatch.

Ifølge forligsteksten kan den fjerde ledige kanal finansieres ved hjælp af reklamer. Dette gælder dog ikke for DR. De danske reklameregler og dansk lovgivning skal overholdes. Den fjerde radiokanal skal være en nuanceret public service-orienteret kanal med klassisk musik - suppleret med præsentation af rytmisk musik, jazz og dansk musik - kulturprogrammer, samfunds- og debatprogrammer m.v.

Det endelige udbudsmateriale er dog ikke udsendt endnu. Ministeren ved ikke, hvilke ressourcer og talenter der findes rundt om i verden, men hun er ikke i tvivl om, at det vil være muligt for andre end DR at opfylde de krav, som medieaftalen stiller til den fjerde kanal.

"Jeg kan godt forestille mig, at dagbladenes kulturredaktioner ville være i stand til at sammensætte et flot projekt, og det samme tror jeg at f.eks. TV2, TV3 og nogle af de udenlandske medier, som har satset på den klassiske musik, vil være i stand til.

Om de eller andre vil gøre det, er jeg ikke herre over, men når jeg tænker på, hvor mange forskellige medievirksomheder, der var overordentlig interesserede op til aftalens indgåelse, skulle det undre mig, om DR blev den eneste seriøse ansøger", sagde ministeren.

Mere fra MediaWatch

Seneste nyt

MediaWatch job

Se flere jobs

Se flere jobs

Watch job

Se flere jobs

Se flere jobs