MediaWatch

Elektronisk medieforbrug i vækst

Udbuddet er blevet større, og i gennemsnit har befolkningen i dag mulighed for at vælge imellem 20 kanaler, hvilket er en stigning på ni kanaler siden 1993, skriver Børsen.

Den voksne befolkning lytter i gennemsnit til radio i to timer og 50 minutter og ser i gennemsnit tv i to timer og 19 minutter om dagen. Det er 15-20 minutter mere end for syv år siden. TV 2 er den mest sete kanal i Danmark, som dagligt ses af 83 pct. af befolkningen, mens yderligere 12 pct. ser TV 2 mindst én gang om ugen.

DR 1 ses dagligt af 69 pct., mens yderligere 22 pct. ser kanalen mindst én gang om ugen. For DR 2s vedkommende er tallene i begge kategorier 19 pct. TV3 og TvDanmark ses hver dag af henholdsvis 38 og 23 pct. Halvdelen af befolkningen bruger en gang imellem en computer i fritiden.

Denne stigning i forbruget af elektroniske medier rammer aviserne. I 1964 læste 92 pct. af alle danskere dagligt avis. I 1998 læste derimod kun 68 pct. af danskerne dagligt en avis. Hos de 16-19 årige læser kun 39 pct. i en avis om dagen.

Mere fra MediaWatch

Aller Media lukker magasinet Dossier

Dossier lukker og slukker efter seks år. Det skyldes ifølge chefredaktør økonomi og udfordringer med bl.a. stigende papirpriser. For mindre end et år siden lukkede Aller også Modemagasinet In efter 35 år.

Seneste nyt

MediaWatch job

Se flere jobs

Se flere jobs

Watch job

Se flere jobs

Se flere jobs