MediaWatch

Carat: Lovgivning blokerer for radiovækst

"Politikerne giver dansk kommerciel radio langt dårligere betingelser, end de har i udlandet", siger marketingchef Henrik Jensen, Carat, i Børsen.

I Europa er radio et annoncemedie i vækst, men sådan skal det ikke være i Danmark. Danmark ligger fortsat nummer sidst på listen over landenes radiospending. Carat mener dog, at medieforliget åbner mulighed for, at radiomediet kan få en mere central placering i det kommercielle mediebillede.

Danmark ligger i bunden, når det gælder mediakøb på radio. Årsagen er alene dansk anti-kommerciel medielovgivning, konkluderer Carat.

Spaniens radioandel ligger på 11,2%, Grækenland: 5,5%, Østrig: 10,2%, Irland: 9,6%. I Danmark anvendes under 3% af mediekronerne på radio. Carat er ikke i tvivl om årsagen til den store forskel: Mediets kommercielle forudsætninger er helt forskellige. I de nævnte lande har der i årtier opereret stærke landsdækkende radiostationer. Danmark har derimod haft en håbløs lovgivning, der nærmest har bremset professionel, kommerciel radiodrift.

Læs hele artiklen.

Mere fra MediaWatch

Rørbye Rønn afliver spekulation om store biograffilm på DRTV

Maria Rørbye Rønn glæder sig over, at politikerne letter på detailstyringen af public service-stationen og giver DR en større fleksibilitet til at kunne omstille sig digitalt. Men hun afviser, det vil ændre i konkurrencesituationen i forhold til private medier.

Seneste nyt

MediaWatch job

Se flere jobs

Se flere jobs

Watch job

Se flere jobs

Se flere jobs