MediaWatch

Carat: Lovgivning blokerer for radiovækst

"Politikerne giver dansk kommerciel radio langt dårligere betingelser, end de har i udlandet", siger marketingchef Henrik Jensen, Carat, i Børsen.

I Europa er radio et annoncemedie i vækst, men sådan skal det ikke være i Danmark. Danmark ligger fortsat nummer sidst på listen over landenes radiospending. Carat mener dog, at medieforliget åbner mulighed for, at radiomediet kan få en mere central placering i det kommercielle mediebillede.

Danmark ligger i bunden, når det gælder mediakøb på radio. Årsagen er alene dansk anti-kommerciel medielovgivning, konkluderer Carat.

Spaniens radioandel ligger på 11,2%, Grækenland: 5,5%, Østrig: 10,2%, Irland: 9,6%. I Danmark anvendes under 3% af mediekronerne på radio. Carat er ikke i tvivl om årsagen til den store forskel: Mediets kommercielle forudsætninger er helt forskellige. I de nævnte lande har der i årtier opereret stærke landsdækkende radiostationer. Danmark har derimod haft en håbløs lovgivning, der nærmest har bremset professionel, kommerciel radiodrift.

Læs hele artiklen.

Mere fra MediaWatch

Briefing: Ugen i mediebranchen

Udsigt til et smalt medieforlig, en ny fiktionsstrategi fra DR, friske tal fra Jysk Fynske Medier og Information, et vaklende flertal for kulturmoms, Heartbeats mister sin direktør, og en statslig styrelse beskyldes for ulovlig deling af artikler. Få et overblik over Mediedanmark med ugens briefing.

Overblik: Sådan er medieaftalerne landet siden 2000

Hvert andet medieforlig siden 2000 har – i grove træk – haft bred politisk opbakning, mens den anden halvdel af forligene er indgået med smalt flertal. Her får du overblik over, hvordan de seneste årtiers forlig er landet.

Seneste nyt

MediaWatch job

Se flere jobs

Se flere jobs

Watch job

Se flere jobs

Se flere jobs