MediaWatch

Carat: Lovgivning blokerer for radiovækst

"Politikerne giver dansk kommerciel radio langt dårligere betingelser, end de har i udlandet", siger marketingchef Henrik Jensen, Carat, i Børsen.

I Europa er radio et annoncemedie i vækst, men sådan skal det ikke være i Danmark. Danmark ligger fortsat nummer sidst på listen over landenes radiospending. Carat mener dog, at medieforliget åbner mulighed for, at radiomediet kan få en mere central placering i det kommercielle mediebillede.

Danmark ligger i bunden, når det gælder mediakøb på radio. Årsagen er alene dansk anti-kommerciel medielovgivning, konkluderer Carat.

Spaniens radioandel ligger på 11,2%, Grækenland: 5,5%, Østrig: 10,2%, Irland: 9,6%. I Danmark anvendes under 3% af mediekronerne på radio. Carat er ikke i tvivl om årsagen til den store forskel: Mediets kommercielle forudsætninger er helt forskellige. I de nævnte lande har der i årtier opereret stærke landsdækkende radiostationer. Danmark har derimod haft en håbløs lovgivning, der nærmest har bremset professionel, kommerciel radiodrift.

Læs hele artiklen.

Mere fra MediaWatch

Filmskolens nye rektor: Meget af konflikten er løst

Meget af den konflikt, der var årsag til problemerne på Den Danske Filmskole er allerede løst, lyder det fra skolens kommende rektor, Tine Fischer, der samtidig ser det som afgørende at skolen åbner sig mere for omverden.

Briefing: Ugen i mediebranchen

Jysk Fynske Medier investerer i lokaljournalistiske satsninger, kulturminister opfordrer til at slå koldt vand i blodet, når det gælder udsigten til forhandlinger om et nyt medieforlig, og regnskabstal var der fra bl.a. JP/Politikens Hus, Zetland og A4 Medier. Kom med på rundtur i ugen i mediebranchen.

Seneste nyt

Se flere jobs