MediaWatch

DR oplyser danskerne

TV 2 er også en stor station på de oplysende områder, mens de private stationer TV 3 og TV Danmark primært har rollen som leverandør af film, serier og underholdning. Det fremgår af en analyse, DR's TV-Medieforskning har foretaget på grundlag af Gallups TV Meter-system, hvor stationerne selv kategoriserer deres udsendelser.

I 1999 stod DR TV for 36 % (DR 1 33 % og DR 2 3 %) af den tid, danskerne så programmer på danske TV-kanaler (der ses bort fra reklamer, præsentation og de udenlandske kanaler, som ikke har programkoder i Gallups TV Meter system).

Indenfor Nyheder og Aktualitet & Debat dækker DR TV 47 % af danskernes TV-forbrug eller næsten som TV 2, men indenfor Oplysning & Kultur er DR TV med en andel på 69 % afgørende for danskernes brug af TV til at følge deres egen dagligdag, sundhed, naturen, videnskaben, kulturlivet osv.

DR 2 alene står for 11 % af seertiden til oplysning og kultur, hvilket markant viser denne kanals profil og betydning, når den kun har 3 % af den samlede tid.

DR TV er den eneste station som sender undervisningsprogrammer, så her er andelen 100 % af forbruget. (TV 2 har på samme måde 100 % af regional-seningen, fordi de har et lovbestemt monopol på det område - mens ingen hindrer TV 2 i at sende undervisning). Størstedelen - 60 % - af danskernes Tv-forbrug er til Fiktion, Underholdning, Musik og Sport. Indenfor disse mere underholdende områder er DR Tv's andel omkring 30 % af forbruget, altså lidt lavere end de 36 % af den samlede programsening.

Det er en del af DR's public service opgave at underholde danskerne, som det også fremgår af Radioloven, og det sker bl.a. med dansk dramatik, hvor DR TV klart er den vigtigste station. Hver dansker så således dansk/nordisk dramatik i 30 timer på DR Tv og 16 timer på TV 2 i 1999. DR Tv's andele af danskernes samlede forbrug af dansk/nordisk dramatik kan ikke oplyses, fordi private stationer af principielle grunde nægter at kode deres programmer efter national oprindelse i Tv-Meter-systemet.

Mere fra MediaWatch

Aller Media-topchef om nedlæggelse af printmagasin til unge: "Tiden er moden"

Næste år ville ”Vi Unge” som printmagasin være fyldt 60 år. Men fra årsskiftet er den trykte version af magasinet til teenagepiger fortid. Topchef i Aller Media kalder det en ”meget logisk beslutning” og forklarer samtidig, hvad der ligger bag en række andre, større ændringer i Aller Medias redaktionelle setup.

Seneste nyt

MediaWatch job

Se flere jobs

Se flere jobs

Watch job

Se flere jobs

Se flere jobs