En del af Watch Medier

MediaWatchmandag30. januar 2023

  • Søg
  • Log ind
  • Digital
  • TV
  • Radio
  • Aviser
  • Søg
  • Log ind
  • Seneste
  • Søg
  • Log ind
  • Digital
  • TV
  • Radio
  • Aviser
  • Magasiner
  • Forlag
  • Politik
  • Debat
  • Navne
  • Mediejob
31.03.2000kl. 01.00

DR oplyser danskerne

MediaWatch

TV 2 er også en stor station på de oplysende områder, mens de private stationer TV 3 og TV Danmark primært har rollen som leverandør af film, serier og underholdning. Det fremgår af en analyse, DR's TV-Medieforskning har foretaget på grundlag af Gallups TV Meter-system, hvor stationerne selv kategoriserer deres udsendelser.

I 1999 stod DR TV for 36 % (DR 1 33 % og DR 2 3 %) af den tid, danskerne så programmer på danske TV-kanaler (der ses bort fra reklamer, præsentation og de udenlandske kanaler, som ikke har programkoder i Gallups TV Meter system).

Indenfor Nyheder og Aktualitet & Debat dækker DR TV 47 % af danskernes TV-forbrug eller næsten som TV 2, men indenfor Oplysning & Kultur er DR TV med en andel på 69 % afgørende for danskernes brug af TV til at følge deres egen dagligdag, sundhed, naturen, videnskaben, kulturlivet osv.

DR 2 alene står for 11 % af seertiden til oplysning og kultur, hvilket markant viser denne kanals profil og betydning, når den kun har 3 % af den samlede tid.

DR TV er den eneste station som sender undervisningsprogrammer, så her er andelen 100 % af forbruget. (TV 2 har på samme måde 100 % af regional-seningen, fordi de har et lovbestemt monopol på det område - mens ingen hindrer TV 2 i at sende undervisning). Størstedelen - 60 % - af danskernes Tv-forbrug er til Fiktion, Underholdning, Musik og Sport. Indenfor disse mere underholdende områder er DR Tv's andel omkring 30 % af forbruget, altså lidt lavere end de 36 % af den samlede programsening.

Det er en del af DR's public service opgave at underholde danskerne, som det også fremgår af Radioloven, og det sker bl.a. med dansk dramatik, hvor DR TV klart er den vigtigste station. Hver dansker så således dansk/nordisk dramatik i 30 timer på DR Tv og 16 timer på TV 2 i 1999. DR Tv's andele af danskernes samlede forbrug af dansk/nordisk dramatik kan ikke oplyses, fordi private stationer af principielle grunde nægter at kode deres programmer efter national oprindelse i Tv-Meter-systemet.

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

!
Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Foto: Pr/bauer Media Group
Radio

Bauer Media varsler nedskæringer i Sverige

Det internationale radioselskab, der i Danmark står bag kanaler som Nova og The Voice, skal ”strømline” selskabet i Sverige.
  • Bauer Media udpeger driftsdirektør fra egne rækker
  • Norske medier opgraderer radiomåling hos Nielsen

For abonnenter

Norsk-ejede Bring søger nu flere pakkeshops, efter Postnord har skåret 200 butikker fra i | Foto: Jens Hartmann
Aviser

Dao-konkurrent vil udvide med flere pakkeshops efter Postnord-melding

Foto: Ida Marie Odgaard
Digital

Digitaliseringspulje åbner for små og mellemstore virksomheder

For abonnenter

Stig Møller Christensen er digital og kommerciel direktør på TV 2. | Foto: TV 2 / Miklos Szabo
TV

TV 2 har succes med indsats mod deling af kodeord

For abonnenter

Foto: Pr Foto/jp/politikens Hus
Aviser

Stig Ørskov: "Det er klart, at 2022 ikke blev, som vi havde drømt om"

For abonnenter

Foto: Kmd / Pr
Navne

KMD ansætter ny pressechef

For abonnenter

Seneste nyt

  • Digitaliseringspulje åbner for små og mellemstore virksomheder – 11.20
  • Dao-konkurrent vil udvide med flere pakkeshops efter Postnord-melding – 10.44
  • Bauer Media varsler nedskæringer i Sverige – 10.05
  • KMD ansætter ny pressechef – 09.17
  • TV 2 har succes med indsats mod deling af kodeord – 08.17
  • Facebook-ejers ledelse sporer fremgang efter hårdt 2022 – 07.32
  • Berlingske sagsøgt for foto med valmue-maleri i baggrunden – 07.10
  • Stig Ørskov: "Det er klart, at 2022 ikke blev, som vi havde drømt om" – 27. jan.
  • Briefing: Ugen i mediebranchen – 27. jan.
  • Chefredaktør for Fyns Amts Avis rykker til redaktørpost på Jyllands-Posten – 27. jan.
  • Dansk Folkeparti bandlyser brug af Tiktok på arbejdstelefoner – 27. jan.
  • Mikkel Bjørn bliver Dansk Folkepartis medieordfører – 27. jan.
  • JP/Politikens Hus ramt af modvind og indkasserer første driftsunderskud siden 2008 – 27. jan.
  • Britisk universitet etablerer podcastcenter og uddannelse – 27. jan.
  • Salg af digitale annoncer får et løft af usikker økonomi i 2023 – 27. jan.
Flere nyheder

Job

  • Fagbladet Folkeskolen søger ambitiøs kommerciel chef

  • Publiceringsredaktør til DRTV

  • DR Nyheder søger fem tværmedielle reportere til ny redaktion i Sydney

  • Redaktionschef til DR Syd

  • Life science journalist

  • Producer med lyst til digital udvikling søges til TV 2 Fyn

  • Ledende producer til TV 2 Fyn

  • Teamleder med strategisk blik på sociale medier til TV2.DK

  • TV 2 søger velskrivende digital journalist

Watch Job

  • Head of Compliance, DLA Piper Denmark

  • Scrum Master with a practical approach

  • Business Controller til DAHL Advokatpartnerselskab i Jylland

  • Revisor med minimum et par års erfaring

  • Tilbudschef - NCC Renovering Vest

Se flere jobs

Job

  • Fagbladet Folkeskolen søger ambitiøs kommerciel chef

  • Publiceringsredaktør til DRTV

  • DR Nyheder søger fem tværmedielle reportere til ny redaktion i Sydney

  • Redaktionschef til DR Syd

  • Life science journalist

  • Producer med lyst til digital udvikling søges til TV 2 Fyn

  • Ledende producer til TV 2 Fyn

  • Teamleder med strategisk blik på sociale medier til TV2.DK

  • TV 2 søger velskrivende digital journalist

Se flere jobs

Kolofon

MediaWatch
Søg

Sektioner

  • Digital
  • TV
  • Radio
  • Aviser
  • Magasiner
  • Forlag
  • Politik
  • Debat
  • Navne
  • Mediejob
  • Sitemap
  • RSS feeds

Redaktør

Julie Mia Fogde

julie@mediawatch.dk

Tlf.: +45 3330 8301

Ansv. chefredaktør

Anders Heering

Udgiver

JP/Politikens Hus A/S

Annonceafdeling

annoncering@infowatch.dk

Tlf.: +45 7077 7447

Annoncering

Jobannoncering

job@infowatch.dk

Tlf.: +45 7077 7447

Job

Abonnement

Prøv MediaWatch gratis eller få tilbud på et abonnement, der passer til lige netop dig eller din virksomhed.

mediawatch@infowatch.dk

Tlf.: +45 7077 7447

Læs mere om abonnement her

Adresse

MediaWatch

Rådhuspladsen 37

1785 København V

Tlf.: +45 3330 8365

Retningslinjer

  • Persondatapolitik

Copyright © MediaWatch — Alt materiale på denne side er omfattet af gældende lov om ophavsret

Microsoft er i gang med at udfase Internet Explorer – det er vi derfor også.
Vi anbefaler en af følgende browsere for en bedre oplevelse. Klik på et af ikonerne for at downloade en ny browser.

Med venlig hilsen,
MediaWatch

Google ChromeMozilla FirefoxMicrosoft Edge