MediaWatch

Anklager TV 2 for unfair konkurrence

TvDanmark er i forvejen hårdt ramt af seerflugt, og den nye kanal vil ikke gøre det lettere. Men det er ikke konkurrencen, der gør TvDanmarks administrerende direktør Jesper Sehested Lund, knotten. Det er den ublu konkurrence, som han kalder det: 'TV 2 har i forvejen en halv milliard kroner mere end os at gøre godt med, som de inddirekte eller direkte får i statsstøtte, skriver Aktuelt.

Med de penge i ryggen laver de nu en decideret kommerciel kanal, som vi skal konkurrere med uden at have penge i ryggen.' Får det jer til at ryste i bukserne? 'Nu ligger det ikke til os at ryste i bukserne, men det understreger, hvilken parodi begrebet public service er blevet. TV 2 har langt bedre vilkår end os, fordi de er sluppet godt fra at kalde alt, hvad de laver, for public service.

Hvis TV 2 sender en film, så er det en del af deres public service-begreb. Hvis vi sender den samme film, så er det noget kommercielt bras.', siger Jesper Sehe sted Lund, der i øvrigt påpeger, at han ikke er sur over konkurrencen - men at den bør ske på lige vilkår.

Hos TV 2 er økonomidirektør Peder Parbo ikke meget for at rykke ud med planerne for den nye TV 2-kanal, som indtil videre har fået kælenavnet TV 2+. Men det skal være en kanal, der skal give overskud i sig selv, og som primært henvender sig til dem, der er mellem 20 og 30 år. Det allermest attraktive seer-segment i øjeblikket, fordi det er det mest attraktive reklame-segment.

Mere fra MediaWatch

Medieklummen: Rapporter peger på flere triste nyheder for journalister

Flere fravælger at læse nyheder, unge mennesker opsøger dem ikke aktivt, og sociale medier har overhalet nyhedsmedier som hovedkilde for de unge til nyhederne. Branchen står med et tiltagende framenteringsproblem, og vi bliver nødt til at tale om det, lyder det fra Uffe Gardel, der har ført pennen i denne uges medieklumme.

Seneste nyt

MediaWatch job

Se flere jobs

Se flere jobs

Watch job

Se flere jobs

Se flere jobs