MediaWatch

DoubleClick vil ikke samkøre data

DoubleClick har været kritiseret for at ville anvende de oplysninger, som man indhentede om brugernes færden på Internettet, til at samkøre med andre databaser over personoplysninger. Formålet var at give annoncørerne bedre mulighed for at få målrettet deres reklamer på Internettet, men den strategi går DoubleClick nu bort fra.

Planen var at DoubleClick med købet af det amerikanske postordrefirma Abacus Direct ville samkøre data med postordrefirmaets arkiv, der indeholdt personoplysninger over 80 millioner amerikanere. Administrerende direktør for DoubleClick i USA, Kevin O’Conner har ifølge Jyllands Posten udtalt til Wall Street Journal, at der var tale om en fejl, fordi man ikke havde en standard for privatlivets fred.

DoubleClick vil indgå en aftale med den amerikanske regering om overholdelse af regler om privatlivets fred. Man vil fortsat benytte cookies til at registrere brugernes Internet-adfærd, men altså uden at knytte det til personoplysninger.

Mere fra MediaWatch

Briefing: Ugen i mediebranchen

I JP/Politikens Hus har aviserne afsluttet forhandlingerne om afskedigelser, og samtidig er opsigelser blevet annonceret på flere andre adresser i Mediedanmark. En længe ventet aftale med Netflix landede, og i Norge er en global podcasttrend, som DR følger tæt, blevet tydelig. Få overblikket her.

Klumme: Censur af sociale medier styrer mod at været reguleret af annoncører

Der er de seneste år er der taget flere skridt mod en privatisering af reguleringen af ytringsfrihed på platforme, vi oplever som digital infrastruktur for den offentlige samtale. Det seneste træk, hvor annoncører boykotter Twitter, peger i retning af, at nu bliver grænserne også sat af virksomheder, skriver Uffe Gardel.

Seneste nyt

MediaWatch job

Se flere jobs

Se flere jobs

Watch job

Se flere jobs

Se flere jobs