MediaWatch

DoubleClick på anklagebænken i USA

Abacus’s database indeholder personlige oplysninger om samtlige amerikanere med angivelse af indtægt, alder, bopæl og køn, skriver Politiken. Ved at samkøre de data med de ellers uskyldige cookies, som Internetfirmaet lægger ud hos Internet-surfere, kan man afsløre de besøgendes identiteter.

Aftalen har vakt stor opsigt i USA, og forbrugerorganisationen EPIC (Electronic Privacy Information Center) vil sagsøge DoubleClick.

DoubleClick er et annoncenetværk, som samarbejder med et par tusind websteder over hele verden. Direktøren for den danske afdeling af DoubleClick, Christian Hjorth, forsikrer overfor Politiken, at noget tilsvarende aldrig ville kunne finde sted i Danmark. Det samme har Doubleclick lovet i USA siden 1996.

Mere fra MediaWatch

En ny medieaftale kan være på trapperne

Medieordførerne fra stort set alle partier i Folketinget er kaldt til møde uden bagkant onsdag eftermiddag. Med udsigt til sommerferie om få uger spidser de månedlange forhandlinger om en ny medieaftale til. Flere forventer, en aftale kan lande de kommende dage. Men der er stadig uenighed om afgørende spørgsmål, erfarer MediaWatch.

Seneste nyt

MediaWatch job

Se flere jobs

Se flere jobs

Watch job

Se flere jobs

Se flere jobs