MediaWatch

BSkyB i høj kurs

Udover en generel set fornyet tiltro på medieselskabernes handelsværdi, er en medvirkende årsag til aktiernes himmelflugt, at Jean-Marie Messier, chef for Vivendi og derved hovedaktionær i Canal Plus, endnu en gang har antydet fornuften i et samarbejde mellem Europas to absolutte betalings-TV giganter - BSkyB og Canal Plus.

Messier siger til den franske avis, Le Monde, at han er parat til at genoptage forhandlingerne med Rupert Murdoch og BSkyB, og tilføjer at han er åben for alle slags idéer og tilføjer at Murdoch muligvis nu vil se anderledes på tingene i lyset af AOL-Time Warner fusionen. Sidste år brød forhandlingerne mellem Vivendi og BSkyB sammen som følge af principiel uenighed om flere forhold, herunder hovedsædets beliggenhed og bemanding af de øverste lederposter.

Udover "ingen kommentarer&'>8220; foreligger der endnu ingen reelle kommentarer fra Murdoch og BSkyB på spørgsmålet om de gengælder Vivendi's ønske om at genoptage forhandlingerne. Flere finansanalytikere i London fremhæver dog at Murdoch's lyst til at diskutere et samarbejde med Vivendi og Canal Plus sandsynligvis er blevet mindre efter, at BSkyB lige før jul indgik en aftale med Kirch om at overtage en 24% andel i den tyske digital-TV platform, Premiere World. Derved vil BSkyB være mere end travlt beskæftiget på det meget vanskelige tyske marked, og det kan betyde at en alliance med Vivendi og Canal Plus må vente til senere.

En anden årsag til troen på BSkyB er at man som et af de få europæiske medieselskaber er relativt langt fremme en Internet satsning. Ifølge en rapport i den britiske søndagsavis, The Observer, planlægger BSkyB at anvende 3 milliarder kr. på Internet investeringer, og en mere fyldestgørende redegørelse for BSkyB's Internet planer og strategi vil blive frem-lagt, når selskabet om kort tid offentliggør sit halvårs regnskab.

BSkyB er dog allerede i fuld gang med de strategiske alliancer og investeringer, og selskabet har netop købt 5,4% af aktierne i et af de største sports Internet-firmaer, Sportel, med mulighed for senere at øge sit ejerskab til 12,5%. Investeringen i Sportel er den seneste blandt aftaler, som skal gøre BSkyB til en innovativ og førende investor i Internet-firmaer. BSkyB og Sportel vil sammen udvikle sports-relateret indhold på nettet og nye interaktive applikationer, og i første omgang vil samarbejdet ske via Sky Sports Online.

Sportel blev dannet i 1998 som et Internet baseret sportsfirma og har som kerneområder at udvikle, administrere og markedsføre web sites for bl.a. nogle af de førende fodboldklubber i Europa - herunder Juventus, AC Milan, Parma, Paris St.-Germain og Bayern München. I Danmark samarbejder Sportel med resultattjenesten Infosport.dk. At Sportel har store ambitioner vidner firmaets seneste sponsor-aftale om. I forbindelse med sommerens EM i fodbold i Holland/Belgien er Sportel en af hovedsponsorerne; formedelst et beløb på ca. 85 millioner kr.

Desuden er BSkyB i hård konkurrence med kabeloperatøren NTL om at indgå en alliance med selskabet Sports Internet, som foruden at formidle sportsnyheder også er en online markedsplads for tips og spil. Sports Internet driver bl.a. de officielle web sites for mere end 20 fodboldklubber gennem sit datterselskab Planet Football.

Mere fra MediaWatch

Briefing: Ugen i mediebranchen

Salg af Chapter, sparerunde hos Sjællandske, nyt fra magasinbranchen samt forhandlinger i produktionsbranchen er blandt de større sager, der rullede ind i ugens løb i Mediedanmark. Få et overblik med denne uges briefing.

Seneste nyt

MediaWatch job

Se flere jobs

Se flere jobs

Watch job

Se flere jobs

Se flere jobs