MediaWatch

Esser mistede Mannesmann

Klaus Esser var manden der formåede at omdanne Mannesmann fra at være en industrikoncern til blive en tele- og Internetkoncern. Og hans strategi for Mannesmann var også den helt rigtige, nemlig at der skulle satses både på fastnettelefoni, mobiltelefoni og Internettet, hvilket Vodafone-direktøren ikke oprindeligt havde indset.

Men Klaus Esser undervurderede vigtigheden af at virksomheder indenfor Internet og tele skal slå sig sammen i store enheder, hvis de vil kunne klare sig på det fremtidige konkurrenceintensive marked. Det indså Chris Gent, og derfor vandt han, skriver Børsen.

Mannesmann’s strategi med at satse på både fastnettelefoni, mobiltelefoni og Internet var ellers den helt rigtige. Et forhold som Vodafone ikke tidligere havde taget højde for, og derfor kun satset på mobiltelefoni. Men Mannesmann-direktørens strategi var bare ikke nok for aktionærerne.

Klaus Esser’s tre måneders modvilje mod salget til Vodafone førte dog til at prisen blev presset hele 90 procent op. Esser fortsætter i det nye selskab som én ud af ni direktører. Derefter bliver han ”direktør uden portefølje”, hvilket svarer til en voldsom nedgradering, og han ventes derfor at gå af.

Mere fra MediaWatch

Rørbye Rønn afliver spekulation om store biograffilm på DRTV

Maria Rørbye Rønn glæder sig over, at politikerne letter på detailstyringen af public service-stationen og giver DR en større fleksibilitet til at kunne omstille sig digitalt. Men hun afviser, det vil ændre i konkurrencesituationen i forhold til private medier.

Seneste nyt

MediaWatch job

Se flere jobs

Se flere jobs

Watch job

Se flere jobs

Se flere jobs