MediaWatch

Esser mistede Mannesmann

Klaus Esser var manden der formåede at omdanne Mannesmann fra at være en industrikoncern til blive en tele- og Internetkoncern. Og hans strategi for Mannesmann var også den helt rigtige, nemlig at der skulle satses både på fastnettelefoni, mobiltelefoni og Internettet, hvilket Vodafone-direktøren ikke oprindeligt havde indset.

Men Klaus Esser undervurderede vigtigheden af at virksomheder indenfor Internet og tele skal slå sig sammen i store enheder, hvis de vil kunne klare sig på det fremtidige konkurrenceintensive marked. Det indså Chris Gent, og derfor vandt han, skriver Børsen.

Mannesmann’s strategi med at satse på både fastnettelefoni, mobiltelefoni og Internet var ellers den helt rigtige. Et forhold som Vodafone ikke tidligere havde taget højde for, og derfor kun satset på mobiltelefoni. Men Mannesmann-direktørens strategi var bare ikke nok for aktionærerne.

Klaus Esser’s tre måneders modvilje mod salget til Vodafone førte dog til at prisen blev presset hele 90 procent op. Esser fortsætter i det nye selskab som én ud af ni direktører. Derefter bliver han ”direktør uden portefølje”, hvilket svarer til en voldsom nedgradering, og han ventes derfor at gå af.

Mere fra MediaWatch

Briefing: Ugen i mediebranchen

Udsigt til et smalt medieforlig, en ny fiktionsstrategi fra DR, friske tal fra Jysk Fynske Medier og Information, et vaklende flertal for kulturmoms, Heartbeats mister sin direktør, og en statslig styrelse beskyldes for ulovlig deling af artikler. Få et overblik over Mediedanmark med ugens briefing.

Overblik: Sådan er medieaftalerne landet siden 2000

Hvert andet medieforlig siden 2000 har – i grove træk – haft bred politisk opbakning, mens den anden halvdel af forligene er indgået med smalt flertal. Her får du overblik over, hvordan de seneste årtiers forlig er landet.

Seneste nyt

MediaWatch job

Se flere jobs

Se flere jobs

Watch job

Se flere jobs

Se flere jobs