MediaWatch

DR-direktør forsvarer sammenlægning af afdelinger

Danmarks Radio vil i de kommende år lægge en række radio- online- og TV-redaktioner sammen i en afdeling. Det kommer til at ske i forbindelse med udflytningen til Ørestaden, og den beslutning kalder TV-direktøren i et debatindlæg i Berlingske Tidende for både rationel og fornuftig.

Ifølge Bjørn Erichsen har den danske dagspresse i mangel på saglige argumenter mod beslutningen betegnet Danmarks Radio som en mediemastodont, og udtrykt en række bekymringer for, at det vil gå ud over alsidigheden og mangfoldigheden og meget andet.

De bekymringer finder Bjørn Erichsen er båret af dyb provinsialisme, og der er tale om renthykleri fra pressens side pressens side, når de beskylder Danmarks Radio for at ville udvikle en mediemastodont, samtidig med at blandt andet Berlingske Tidende selv er i fuld gang med at udvikle en landsdækkende nyhedsradio- og onlinestation.

Desuden er der tale om en kritik, der er helt ude af proportioner. Danmarks Radio står overfor snart at skulle konkurrere med en lang række medievirksomheder, som er på vej til at etablere sig også i Danmark. Der er her tale om mediegiganter af størrelser, hvor Danmarks Radio langt fra vil komme til at fremstå som en mediemastodont – nærmere som en lilleput. Til eksempel nævner Bjørn Erichsen filmselskabet Viacom og ikke mindst det nye Time Warner AOL-selskab, hvis nylige fusionssum på 1.200 milliarder kroner svarer til DR’s licens de næste 444 år. I den sammenhæng er sammenligningen af Danmarks Radio en ren morsomhed, afslutter Bjørn Erichsen.

Mere fra MediaWatch

Briefing: Ugen i mediebranchen

I JP/Politikens Hus har aviserne afsluttet forhandlingerne om afskedigelser, og samtidig er opsigelser blevet annonceret på flere andre adresser i Mediedanmark. En længe ventet aftale med Netflix landede, og i Norge er en global podcasttrend, som DR følger tæt, blevet tydelig. Få overblikket her.

Klumme: Censur af sociale medier styrer mod at været reguleret af annoncører

Der er de seneste år er der taget flere skridt mod en privatisering af reguleringen af ytringsfrihed på platforme, vi oplever som digital infrastruktur for den offentlige samtale. Det seneste træk, hvor annoncører boykotter Twitter, peger i retning af, at nu bliver grænserne også sat af virksomheder, skriver Uffe Gardel.

Seneste nyt

MediaWatch job

Se flere jobs

Se flere jobs

Watch job

Se flere jobs

Se flere jobs