MediaWatch

Konsekvenser af en storfusion

Hvis fusionen giver det nye selskab yderligere stordriftsfordele, som kan sænke omkostningsniveauet, så er der mulighed for at selskabet lader disse fordele komme kunderne til gode via for eksempel lavere takstpriser. Det er dog tvivlsomt, om stordriftsfordelene bliver så meget større, da Vodafone i forvejen var Europas’s største mobilselskab. Desuden var markedet før fusionen meget stærkt konkurrencepræget, og dermed har priserne sandsynligvis også været så lave som muligt.

Forudsætningen for at omkostningsbesparelserne som følge af stordriftsfordele kommer kunderne til gode er, at konkurrencen på markedet fortsat fungerer hundred procent effektivt. Med skabelsen af en supergigant på det europæiske marked opstår der risiko for, at konkurrencen bliver mere eller mindre sat ud af spil som følge af den monopol-lignende position, som det nye selskab får. Økonomer vurderer at konkurrencen på et marked først fungerer hundred procent effektivt når der blandt andet er 8-9 ligeværdige konkurrenter på det pågældende marked.

I et udviklingsperspektiv kan der imidlertid være visse fordele forbundet med at markedet domineres af én stor supergigant. Hele medie- tele- og Internet-industrien er i øjeblikket inde i en voldsom udviklingsperiode, hvor de digitale teknologier åbner mulighed for en lang række nye og effektive tjenester for forbrugerne.

Realiseringen af disse fordele kræver at der foretages gigantinvesteringer i udviklingen og udnyttelsen af de nye teknologier, og her kan det være en fordel, at have én storkoncern som Vodafone-Mannesmann til at bære disse investeringer – akkurat som Microsoft har gjort det tidligere. Men efter en vis overgangsperiode er det imidlertid også vigtigt, at markedet åbnes op for nye deltagere, som kan byde de etablerede konkurrence.

Mere fra MediaWatch

Briefing: Ugen i mediebranchen

Smal medieaftale i hus, mediedistributører forventer højere priser, borgerlige varsler tilbagrulning af forlig, endnu en streamingtjeneste gør indtog i Norden og ny virksomhed vil give podcasts international succes. Vi tager en rundtur i uge 21 i Mediedanmark.

K-ordfører kalder skrottet some-lovforslag for tidsspild

Et lovforslag, som skulle forpligte bl.a. sociale medier til at fjerne ulovligt indhold inden for 24 timer, er bremset af EU-Kommissionen. Konservatives erhvervs- og forbrugerordfører mener, lovforslaget fra begyndelsen skulle have været udformet anderledes.

Debat: Medieforhandlingerne viser skræmmende mangel på viden

Resultatet af medieforliget er et skævvredet mediemarked, hvor regeringen med pincet vil udpege, hvilke medier og hvilket indhold, der fortjener politikernes nåde. Sådan lyder det fra direktør i Danske Medier, Mads Brandstrup, i dette debatindlæg.

Seneste nyt

MediaWatch job

Se flere jobs

Se flere jobs

Watch job

Se flere jobs

Se flere jobs