MediaWatch

Mannesmann står svagere overfor Vodafone

Om kort tid udløber tidsfristen for historiens største fjentlige overtagelsesforsøg – engelske Vodafone Airtouch vs. tyske Mannesmann. Tyskerne har hidtil kraftigt modsat sig englændernes tilbud, med den begrundelse af tilbudet var for dårligt og at Mannesmann kunne klare sig bedre, ved at stå på egen hånd.

Planen har blandt andet været, at Mannesmann vil finde europæiske partnere, som de kunne samarbejde med, om at få del i den lukrative ekspanderende mobiltelefonmarked.

Den seneste tids udvikling i konsolideringen af den europæiske mobiltelefon industri har på én gang forværret Mannesmann’s muligheder for samarbejde med andre virksomheder, og samtidigt gjort Vodafone’s tilbud betydeligt bedre.

Årsagen er det nyligt indgåede samarbejde mellem Vodafone Airtouch og det franske medie- og telegigant Vivendi. Hermed er der én potentiel samarbejdspartner mindre i Europa, og der er opstået mulighed for at skabe en gigantgruppe mellem Vodafone, Mannesmann og Vivendi, som tilsammen vil have 50 millioner europæiske mobilkunder svarende til en sjettedel af markedet.

Teleanalytikeren Robert Vinall fra DG Bank i Frankfurt vurderer i Børsen, at Vodafone vil forbedre overtagelsestilbudet, så Mannesmann-aktionærerne kommer op på at eje næsten 50 procent af Vodafone, såfremt de accepterer tilbudet. Ombytningsforholdet i det hidtidige tilbud giver Mannesmann-aktionærerne 47,2 procent.

Mere fra MediaWatch

Briefing: Ugen i mediebranchen

Smal medieaftale i hus, mediedistributører forventer højere priser, borgerlige varsler tilbagrulning af forlig, endnu en streamingtjeneste gør indtog i Norden og ny virksomhed vil give podcasts international succes. Vi tager en rundtur i uge 21 i Mediedanmark.

K-ordfører kalder skrottet some-lovforslag for tidsspild

Et lovforslag, som skulle forpligte bl.a. sociale medier til at fjerne ulovligt indhold inden for 24 timer, er bremset af EU-Kommissionen. Konservatives erhvervs- og forbrugerordfører mener, lovforslaget fra begyndelsen skulle have været udformet anderledes.

Debat: Medieforhandlingerne viser skræmmende mangel på viden

Resultatet af medieforliget er et skævvredet mediemarked, hvor regeringen med pincet vil udpege, hvilke medier og hvilket indhold, der fortjener politikernes nåde. Sådan lyder det fra direktør i Danske Medier, Mads Brandstrup, i dette debatindlæg.

Seneste nyt

MediaWatch job

Se flere jobs

Se flere jobs

Watch job

Se flere jobs

Se flere jobs