MediaWatch

Mens vi venter på en godkendelse

Som opfølgning på historien kan det være interessant at opsummere de fordele, som de to selskaber ser ved at sammensmelte to giganter med hvert sit udgangspunkt. På den ene side AOL med afsæt i interaktivitet og viden om kundernes færden på Internettet, og på den anden side Time Warner med hovedvægten lagt på indhold og distribution.

I al sin enkelhed handler aftalen i høj grad om at tilbyde højkvalitets-indhold serveret på en ny og spændende måde, eller med andre ord at versionere Time Warner's TV-, film- og magasin-indhold til et nyt værdiskabende interaktivt indhold. Ud fra en overordnet betragtning kan det følgende ses som hovedmotiverne i aftalen:

- AOL's egen interaktive platform AOL TV, som tilbyder Internet adgang, e-mail og chat via en digital set top boks, kan distribueres ud på Time Warner's kabelnet. Derved er AOL TV allerede i sin udgangs-position i tæt konkurrence med Microsoft's WebTV.

- Time Warner's filmstudie, Warner Bros., og filmkanaler som den meget succesrige HBO, kan producere marketingkampagner for AOL, og samtidig kan Time Warner markedsføre sine spillefilm på nettet via AOL. F.eks. i stil med filmen "The Blair Witch", som primært blev markedsført på nettet.

- Udnyttelse af Time Warner's mange musik- og filmrettigheder i samspil med AOL's ekspertise indenfor e-handel. AOL fordoblede mængden af e-handel i perioden op til jul sidste år.

- AOL kan via bl.a. CNN positioneres på alle globale markeder, da CNN er verdens mest udbredte TV-kanal.

- Indhold fra Time Warner's film, TV og magasiner får adgang til alle AOL's elektroniske platforme, som i fremtiden vil udvides til også at omfatte mobiltelefoner, palmtops og WAP-tjenester.

Imellemtiden kan vi konstatere, hvor hurtigt Internet udviklingen er gået. For omkring fem år siden var AOL bare en online-tjeneste, som havde et noget tvivlsomt rygte med langsom kundeservice og likviditetsproblemer. Rygter fortæller endda at Rupert Murdoch's News Corp. blev tilbudt at overtage AOL, men blankt afviste tilbudet.

Siden kom Internettet's gennembrud, og AOL har i dag 22 millioner kunder og aktiemajoriteten i verdens største mediekoncern. Selskabet kommer i den grad til at sætte de næste 10 års dags-orden indenfor nyhedsformidling og underholdning - det kan da kaldes et come back der vil noget.

Mere fra MediaWatch

Briefing: Ugen i mediebranchen

Smal medieaftale i hus, mediedistributører forventer højere priser, borgerlige varsler tilbagrulning af forlig, endnu en streamingtjeneste gør indtog i Norden og ny virksomhed vil give podcasts international succes. Vi tager en rundtur i uge 21 i Mediedanmark.

K-ordfører kalder skrottet some-lovforslag for tidsspild

Et lovforslag, som skulle forpligte bl.a. sociale medier til at fjerne ulovligt indhold inden for 24 timer, er bremset af EU-Kommissionen. Konservatives erhvervs- og forbrugerordfører mener, lovforslaget fra begyndelsen skulle have været udformet anderledes.

Debat: Medieforhandlingerne viser skræmmende mangel på viden

Resultatet af medieforliget er et skævvredet mediemarked, hvor regeringen med pincet vil udpege, hvilke medier og hvilket indhold, der fortjener politikernes nåde. Sådan lyder det fra direktør i Danske Medier, Mads Brandstrup, i dette debatindlæg.

Seneste nyt

MediaWatch job

Se flere jobs

Se flere jobs

Watch job

Se flere jobs

Se flere jobs