En del af Watch Medier

MediaWatchtirsdag31. januar 2023

  • Søg
  • Log ind
  • Digital
  • TV
  • Radio
  • Aviser
  • Søg
  • Log ind
  • Seneste
  • Søg
  • Log ind
  • Digital
  • TV
  • Radio
  • Aviser
  • Magasiner
  • Forlag
  • Politik
  • Debat
  • Navne
  • Mediejob
28.01.2000kl. 12.00

AOL Time Warner indleder kampen om interaktiv TV

MediaWatch

Både AOL og Time Warner er af den faste overbevisning, at det hidtidige problem med interaktiv TV har været mangel på gode TV-programmer med interaktive elementer

Desuden har de seneste par vist at det repræsenterer et problem, hvis ikke det samme selskab har den fulde kontrol over både indhold og de mere teknisk relaterede interaktive applikationer. Sidstnævnte problem synes fusionen at ville løse, og så vil der tilmed være frit valg på alle programhylder - lige fra den internationale mærkevare CNN til den verdensomspændende succes i form af TV-serien Friends.

Og hertil kommer selvfølgelig Time Warner's store kabelnet med omkring 15 millioner husstande og dermed ubegrænset online adgang til kunderne. Uanset fusionens endelige gennemførelse har AOL længe planlagt en lancering til sommer af sin nye tjeneste med navnet AOL TV. Skulle fusionen blive godkendt er der med Time Warner i ryggen ingen hindringer for en succes for AOL TV, ifølge parterne selv.

I fremtiden skal alt væsentligt program-indhold og de fleste eksisterende TV-kanaler udvikles til at indeholde interaktive elementer, som kan være med til at fastholde kunderne og øge omsætningen. Som eksempler er nævnt at seerne til CNNfn's finansielle nyheder skal have mulighed for at handle med de aktier, som omtales på TV-skærmen, at seerne på de mest populære underholdningsshow skal have mulighed for at chatte med venner og familie under udsendelserne.

Selv om AOL og Time Warner med fusionen synes godt positioneret, ligger udfordringen ikke "bare" i at overtale kunderne til at anvende (og senere betale) for de nye tjenester. Der er tilsvarende magtfulde konkurrenter på banen, som bestemt ikke har tænkt sig at udlevere scenen til AOL Time Warner.

Her tænkes ikke mindst på Microsoft, som længe har haft sin WebTV tjeneste på markedet, og som netop har indgået aftale med tele- og kabel-TV giganten AT&T om levering af 2 millioner digitale set top bokse. Sidstnævnte er blot en del af Microsoft's næsten 40 milliarder kr. store investering i AT&T gennem det seneste år.

Fusionen mellem AOL og Time Warner betyder ikke mindst, at der nu er lagt op til en knivskarp konkurrence med Microsoft om det kommende årtis software platform på TV-markedet. Det interessante i den sammenhæng er at interaktiv TV faktisk aldrig har udvist særlig positive resultater i de markedsforsøg, der hidtil er blevet gennemført.

Time Warner's meget opsigtsvækkende forsøg i midten af 1990'erne - "Full Service Network" i Florida - blev en kæmpe fiasko med meget få betalende kunder. Også Microsoft's WebTV har vist sig noget mere vanskelig at gennemføre end oprindelig antaget, og selv efter 4-5 år på markedet er der mindre end 1 million kunder.

Selv om både AOL Time Warner og Microsoft erkender at nøglen til succes ligger i samspillet mellem TV-universet og Internettet, er ingen af parterne endnu fremkommet med et produkt, som forbrugerne i tillæg til abonnementer på kabel-TV ønsker at betale for. Og netop denne vinkel er måske den allermest mest fascinerende: At der satses enorme beløb på interaktiv TV uden at nogen præcist kan fortælle, hvordan slutproduktet kommer til at se ud.

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

!
Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Foto: Screenshot
Aviser

Spareplan udløser ni nedlagte stillinger hos Kristeligt Dagblad

Stillingsnedlæggelserne sker ved en blanding af afskedigelser, frivillige fratrædelser og vakante stillinger, der ikke bliver genbesat, fortæller adm. direktør Hans-Christian Kock.
  • Fald i abonnenter udløser behov for besparelser på Kristeligt Dagblad
  • Kristeligt Dagblad skal finde besparelser for fem millioner

For abonnenter

Foto: Andreas Haubjerg
Forlag

Rapport viser nye forskydninger i forlags produktion af oversat litteratur

For abonnenter

Foto: Thomas Borberg/Ritzau Scanpix
Digital

TV 2 topper listen over udgivere med flest digitale brugere

For abonnenter

Foto: Liselotte Sabroe/Ritzau Scanpix
TV

Mere end to millioner så dansk VM-sejr

For abonnenter

Foto: Jens Dresling
TV

Læge kræver 1,5 millioner af TV 2 for omtale af fedmeoperationer

Foto: Screenshot
Politik

Grakom får støtte til projekt om bæredygtighed

For abonnenter

Seneste nyt

  • Læge kræver 1,5 millioner af TV 2 for omtale af fedmeoperationer – 30. jan.
  • Spareplan udløser ni nedlagte stillinger hos Kristeligt Dagblad – 30. jan.
  • Rapport viser nye forskydninger i forlags produktion af oversat litteratur – 30. jan.
  • Mere end to millioner så dansk VM-sejr – 30. jan.
  • Grakom får støtte til projekt om bæredygtighed – 30. jan.
  • Ombudsmanden må igen opgive at finde navn i Rasmus Prehns bilagssag – 30. jan.
  • Datatilsynet vil gøre GDPR folkeligt med ny kampagne – 30. jan.
  • TV 2 topper listen over udgivere med flest digitale brugere – 30. jan.
  • Svenske medieinvesteringer aftog i november og december – 30. jan.
  • Digitaliseringspulje åbner for små og mellemstore virksomheder – 30. jan.
  • Dao-konkurrent vil udvide med flere pakkeshops efter Postnord-melding – 30. jan.
  • Bauer Media varsler nedskæringer i Sverige – 30. jan.
  • KMD ansætter ny pressechef – 30. jan.
  • TV 2 har succes med indsats mod deling af kodeord – 30. jan.
  • Facebook-ejers ledelse sporer fremgang efter hårdt 2022 – 30. jan.
Flere nyheder

Job

  • Politisk journalist til Avisen Danmark

  • Fagbladet Folkeskolen søger ambitiøs kommerciel chef

  • Digital Marketing Manager -CPH

  • TV 2 søger velskrivende digital journalist

  • Ledende producer til TV 2 Fyn

  • Life science journalist

  • DR Nyheder søger fem tværmedielle reportere til ny redaktion i Sydney

  • Redaktionschef til DR Syd

  • Teamleder med strategisk blik på sociale medier til TV2.DK

  • Publiceringsredaktør til DRTV

  • Producer med lyst til digital udvikling søges til TV 2 Fyn

Se flere jobs

Watch Job

  • Centerdirektør til Sønderborg

  • Forvaltningsservicechef i Vestforbrænding

  • Product Owner – vær med til at forvalte IT-systemer midt i den grønne omstilling

  • Senior Porteføljemanager

  • Head of Business Development

Se flere jobs

Job

  • Politisk journalist til Avisen Danmark

  • Fagbladet Folkeskolen søger ambitiøs kommerciel chef

  • Digital Marketing Manager -CPH

  • TV 2 søger velskrivende digital journalist

  • Ledende producer til TV 2 Fyn

  • Life science journalist

  • DR Nyheder søger fem tværmedielle reportere til ny redaktion i Sydney

  • Redaktionschef til DR Syd

  • Teamleder med strategisk blik på sociale medier til TV2.DK

  • Publiceringsredaktør til DRTV

  • Producer med lyst til digital udvikling søges til TV 2 Fyn

Se flere jobs

Kolofon

MediaWatch
Søg

Sektioner

  • Digital
  • TV
  • Radio
  • Aviser
  • Magasiner
  • Forlag
  • Politik
  • Debat
  • Navne
  • Mediejob
  • Sitemap
  • RSS feeds

Redaktør

Julie Mia Fogde

julie@mediawatch.dk

Tlf.: +45 3330 8301

Ansv. chefredaktør

Anders Heering

Udgiver

JP/Politikens Hus A/S

Annonceafdeling

annoncering@infowatch.dk

Tlf.: +45 7077 7447

Annoncering

Jobannoncering

job@infowatch.dk

Tlf.: +45 7077 7447

Job

Abonnement

Prøv MediaWatch gratis eller få tilbud på et abonnement, der passer til lige netop dig eller din virksomhed.

mediawatch@infowatch.dk

Tlf.: +45 7077 7447

Læs mere om abonnement her

Adresse

MediaWatch

Rådhuspladsen 37

1785 København V

Tlf.: +45 3330 8365

Retningslinjer

  • Persondatapolitik

Copyright © MediaWatch — Alt materiale på denne side er omfattet af gældende lov om ophavsret

Microsoft er i gang med at udfase Internet Explorer – det er vi derfor også.
Vi anbefaler en af følgende browsere for en bedre oplevelse. Klik på et af ikonerne for at downloade en ny browser.

Med venlig hilsen,
MediaWatch

Google ChromeMozilla FirefoxMicrosoft Edge