MediaWatch

Udsigt til mere venture-kapital

En af disse investorer er den skotske Allan MacKay fra venture-selskabet 3i Group, som i går besøgte IT-konferencen i Falkoner Centeret.

MacKay mener, at Danmark er et særdeles interessant land for venture-kapitalister, fordi det langt fra er mættet med Internetselskaber, som for eksempel Tyskland og Holland allerede er. MacKay vurderer, at der mindst er plads til syv-otte hundrede nye firmaer, og dem vil blandt andet han gerne være med til at udvikle.

Et andet af de forhold ved Danmark, som gør landet attraktivt, er de kulturelle værdier, påpeger MacKay. Danmark såvel som de øvrige skandinaviske lande har netop den tradition for fleksibilitet på arbejdsmarkedet, som gør det lettere at udvikle de nye Internetfirmaer.

Også konferencens medarrangør, IT-brancheforeningen, fornemmer at Danmark er kommet til et vendepunkt med hensyn til udlandets interesse i IT-virksomhederne. IT-brancheforeningen vil sammen med konferencens anden arrangør. 2M Invest, tage initiativ til at samle de 10-12 største venture-selskaber i Danmark, med henblik på at sætte fart under investeringerne i de mange uopdagede danske IT- og Internetvirksomheder.

Et af grundene til, at der stadigvæk er et stort udækket behov for venture-kapital i mange danske udviklingsfirmaer indenfor IT og Internet, er, at Danmark ikke har så mange risikovillige private velhavere, ligesom der også mangler en velfungerende light-børs, som for eksempel Neuer Markt i Tyskland og Nasdaq i USA. Førstnævnte forhold kan let komme til at vende, såfremt de udenlandske venturekapitalister gør alvor af deres intentioner.

Mere fra MediaWatch

Briefing: Ugen i mediebranchen

I JP/Politikens Hus har aviserne afsluttet forhandlingerne om afskedigelser, og samtidig er opsigelser blevet annonceret på flere andre adresser i Mediedanmark. En længe ventet aftale med Netflix landede, og i Norge er en global podcasttrend, som DR følger tæt, blevet tydelig. Få overblikket her.

Klumme: Censur af sociale medier styrer mod at været reguleret af annoncører

Der er de seneste år er der taget flere skridt mod en privatisering af reguleringen af ytringsfrihed på platforme, vi oplever som digital infrastruktur for den offentlige samtale. Det seneste træk, hvor annoncører boykotter Twitter, peger i retning af, at nu bliver grænserne også sat af virksomheder, skriver Uffe Gardel.

Seneste nyt

MediaWatch job

Se flere jobs

Se flere jobs

Watch job

Se flere jobs

Se flere jobs