MediaWatch

Venstre foreslår engelske regler

Et forbud vil først og fremmest ramme TV2, fordi de andre kanaler kan sende fra London, en mulighed som TV2 ikke har. Venstres medieordfører Jens Rohde vender sig i erhvervsbladet imod et forbud mod TV-reklamer målrettet børn.

- Befolkningen og annoncørernes holdninger overrasker mig ikke, jeg er imod et forbud mod TV-reklamer for børn, det ville bare flytte flere penge ud af landet.

- Men det kan derimod være en god ide, hvis vi implementerer de britiske regler, som er nogen af de bedste I Europa, siger han.

I fjerde kvartal sidste år udførte I&A Opinion en undersøgelse for TVDanmark, af forældre og deres børnens holdning til TV-reklamer, og den konkluderede:

- Overordnet set må det siges, at tanken om at forbyde TV-reklamer for børn før og efter børne TV-programmer er et forslag, der kommer meget på tværs af adfærd og holdninger i danske børnefamilier, herunder blandt danske børn i alderen fem-12 år.

Mere fra MediaWatch

Briefing: Ugen i mediebranchen

Smal medieaftale i hus, mediedistributører forventer højere priser, borgerlige varsler tilbagrulning af forlig, endnu en streamingtjeneste gør indtog i Norden og ny virksomhed vil give podcasts international succes. Vi tager en rundtur i uge 21 i Mediedanmark.

K-ordfører kalder skrottet some-lovforslag for tidsspild

Et lovforslag, som skulle forpligte bl.a. sociale medier til at fjerne ulovligt indhold inden for 24 timer, er bremset af EU-Kommissionen. Konservatives erhvervs- og forbrugerordfører mener, lovforslaget fra begyndelsen skulle have været udformet anderledes.

Debat: Medieforhandlingerne viser skræmmende mangel på viden

Resultatet af medieforliget er et skævvredet mediemarked, hvor regeringen med pincet vil udpege, hvilke medier og hvilket indhold, der fortjener politikernes nåde. Sådan lyder det fra direktør i Danske Medier, Mads Brandstrup, i dette debatindlæg.

Seneste nyt

MediaWatch job

Se flere jobs

Se flere jobs

Watch job

Se flere jobs

Se flere jobs