MediaWatch

Intet flertal for forbud mod børnereklamer

I den netop offentliggjorte Trends-analyse har Gallup spurgt befolkningen, om man vil forbyde eller regulere udvalgte former for reklame-aktiviteter.

- På intet tidspunkt er der flertal i befolkningen for et totalt forbud af særlige reklameaktiviteter, konkluderer Rolf Gandrup, direktør Gallup A/S på baggrund af Trends-analysen i Erhvervsbladet.

Gallup har opstillet 10 forskellige slags reklamer og bedt de 200 største annoncører i Danmark og et bredt udvalg af befolkningen om, at gruppere dem indenfor tre kategorier: Totalt forbud, tilladt i begrænset omfang og tilladt ubegrænset.

Det overrasker ikke, at annoncørerne er klart mere tolerante end befolkningen i forholdet til annoncer. Befolkningen vender sig stærkest imod reklamer for tobak, hvor hele 45 procent mener, at de skal forbydes totalt.

På anden- og tredjepladsen ligger henholdsvis reklame for plantegifte (42 procent) og reklame for spiritus (34 procent).

Flest annoncører bakker op omkring et totalt forbud mod reklamer for plantegifte (25 procent), reklame for tobak (22 procent) og reklamer for politiske partier.

Det kontroversielle spørgsmål vedrørende forbud mod reklamer målrettet børn, som optager politikerne og ikke mindst kulturministeren meget, er annoncørerne forholdsvis positive overfor.

Kun seks procent støtter et totalt forbud, 61 procent mener, det skal være tilladt i begrænset omgang og 33 procent mener, at reklamer målrettet børn i TV skal være tilladt ubegrænset.

I befolkningen går 30 procent ind for et totalt forbud mod reklamermålrettet børn i TV. 47 procent går ind for at børnereklamer skal være tilladt i et begrænset omgang, og 19 procent mener ikke, at der skal være nogen form for restriktioner.

Mere fra MediaWatch

Filmskolens nye rektor: Meget af konflikten er løst

Meget af den konflikt, der var årsag til problemerne på Den Danske Filmskole er allerede løst, lyder det fra skolens kommende rektor, Tine Fischer, der samtidig ser det som afgørende at skolen åbner sig mere for omverden.

Briefing: Ugen i mediebranchen

Jysk Fynske Medier investerer i lokaljournalistiske satsninger, kulturminister opfordrer til at slå koldt vand i blodet, når det gælder udsigten til forhandlinger om et nyt medieforlig, og regnskabstal var der fra bl.a. JP/Politikens Hus, Zetland og A4 Medier. Kom med på rundtur i ugen i mediebranchen.

Seneste nyt

Se flere jobs