MediaWatch

DirecTV fortsætter væksten

I et marked der indtil for få år siden var totalt domineret af kabel-TV, er det lykkedes DirecTV at bryde kabeloperatørernes monopol, og DirecTV må i dag betegnes som en decideret magtfaktor på det amerikanske TV-marked.

Så sendt som i december satte DirecTV salgsrekord med 225,000 nye digital-TV kunder, og kundetilgangen gennem hele 1999 var 39% højere end tilsvarende for året før. Det samlede antal DTH-kunder hos DirecTV er nu på over 8 millioner husstande.

DirecTV er en del af Hughes Electronics, som ejes af General Motors. DirecTV tilbyder ligesom Canal Plus og BSkyB - og herhjemme Canal Digital - programpakker med de bedste satellit-TV kanaler samt et overflødighedshorn af Pay Per View film. Mest anerkendelse har DirecTV opnået for sine sportspakker indenfor ishockey, basketball og baseball, hvor sportfans kan abonnere på såkaldte elektroniske sæsonbilletter og derved følge alle kampene med diverse favorithold involveret. Desuden har DirecTV bevidst benyttet den overlegne digitale signalkvalitet i kampen om nye kunder.

DirecTV har netop offentliggjort sin seneste digital set top boks under navnet DirecTV Plus, der er HDTV-transparent og derved i stand til at videregive de HDTV-signaler (højopløsnings-TV), som alle store TV-selskaber er i fuld gang at eksperimentere med.

Mere fra MediaWatch

Filmskolens nye rektor: Meget af konflikten er løst

Meget af den konflikt, der var årsag til problemerne på Den Danske Filmskole er allerede løst, lyder det fra skolens kommende rektor, Tine Fischer, der samtidig ser det som afgørende at skolen åbner sig mere for omverden.

Briefing: Ugen i mediebranchen

Jysk Fynske Medier investerer i lokaljournalistiske satsninger, kulturminister opfordrer til at slå koldt vand i blodet, når det gælder udsigten til forhandlinger om et nyt medieforlig, og regnskabstal var der fra bl.a. JP/Politikens Hus, Zetland og A4 Medier. Kom med på rundtur i ugen i mediebranchen.

Seneste nyt

Se flere jobs