En del af Watch Medier

MediaWatchtirsdag3. oktober 2023

  • Seneste
  • Søg
  • Log ind
  • Digital
  • TV
  • Aviser
  • Magasiner
  • Forlag
  • Politik
  • Debat
  • Navne
  • Søg
  • Log ind
MediaWatchtirsdag3. oktober 2023
  • Søg
  • Log ind
  • Digital
  • TV
  • Aviser
  • Magasiner
  • Forlag
  • Politik
  • Debat
  • Navne
Migrerede artikler

Ny dagsorden for dotcom'ere

MediaWatch

Dotcom virksomhederne er ved at lære en mængde om markedsføring. Og ofte har det været dyre lærepenge. I USA nævner mange dotcom virksomheder at selv efter massive reklamekampagner, er der et lavt kendskab, ofte kun på et par procent, til virksomhedens webadresse. Som dotcom drukner man nemt i mængden af webadresser, hvis man da ikke lige har været den første Amazon på et marked.

Ser vi på Danmark har 1999 været det første år, hvor der har været foretaget reelle lanceringer af dotcom virksomheder. I tabel 1 illustreres hvordan pengene er blevet investeret i traditionel markedsføring de mest markante dotcom lanceringer herhjemme.

Som det ses af tabellen er der begyndt at komme traditionel markedsføring for dotcommere, der ellers i starten traditionelt har markedsført sig stort set udelukkende on-line. En interessant udvikling der medfører at dotcommere i stigende grad søger de mod de traditionelle media og de større reklamebureauer, fordi det er en kompleks kommunikationsopgave, der skal løses.

Samtidig er det iøjnefaldende så forskellige strategier, der anvendes til en lancering. Naturligt nok er der et meget forskelligt ambitionsniveau og målgrupper for de forskellige dotcommere. Men ud over det ser der for nogle dotcommeres vedkommende ud til at være en del spredt fægtning med relativt små budgetter fordelt på mange mediagrupper, måske fordi man endnu ikke halt har fundet ud af hvad der virker, men forsøger en "trial and error" strategi, hvor lidt forskelligt prøves af. Dette er imidlertid farligt, hvis man skal være konsekvent og opbygge et dotcom mærke. Der skal lægges en ren lancerings-strategi, og det vil nok kunne følges i de kommende årsmediaspendings, hvordan man har lært af dette første år og fundet de rette kommunikationskanaler.

Der er netop gennemført en analyse (enamics, Stamford e-commerce consultancy), der viser at kun 65% af leveringer fra dotcom'ere var leveret korrekt. Dette skal ses i modsætning til de webbutikker, der har en fysisk detail-handelskæde bag sig, hvor de korrekte leveringer er oppe på 80%. En ud af fire webshoppere hævder i samme under-søgelse at de ikke ville købe hos rent internetbaserede virksomheder på grund af frustrerende købsoplevelser.

Mediavalget har stor betydning for opbygning af en af de væsentligste faktorer på Internettet - troværdighed. En dotcom virksomhed er nødt til ikke kun at bruge sit eget on-line medium til at markedsføre sig igennem, men at opbygge den troværdighed de fysiske butikker har i dag, via traditionelle media i samspil med on-line annoncering. Ellers vil dotcom'erne risikere at kunne blive overhalet af de etablerede detailhandels-kæder, når de for alvor går på nettet. Et tegn på denne udvikling ses også i USA, hvor dotcom'ere i stigende grad viser interesse for opkøb af detailhandelskæder, for at opnå troværdighed og leverings-sikkerhed, for derigennem at kunne drive en langsigtet dotcom forretning.

En dotcoms mærke har betydning på Internettet, man kan ikke længere blot skrive sin URL-adresse og regne med at blive husket og besøgt. Man skal også formå at opbygge troværdighed og fortælle hvorfor en internetbruger skal besøge en - altså opbygge et mærke som i den fysiske verden.

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Dagbladet Information har fundet ny indlandsredaktør. | Photo: Jens Dige/Ritzau Scanpix
Aviser

Information henter Berlingske-graver som ny indlandsredaktør

Avisens nye indlandsredaktør kommer fra en stilling i Berlingskes gravergruppe.
  • Landsdækkende dagblade mærker annoncenedgang - men er fortrøstningsfulde
  • Information-direktør: "På et tidspunkt vil det ikke længere kunne lade sig gøre at udgive printavisen hver dag"


Foto: Europa-kommissionen
Politik

EU-lov om pressebeskyttelse er kommet et skridt længere



Photo: Colourbox
Digital

Bureauerne Envision og Gorm Agency fusionerer

For abonnenter


Harpercollins har fået lavet en ny skrifttype til sine bøger, der sparer dem for papir. | Foto: Mark Lennihan/AP/Ritzau Scanpix
Forlag

Internationalt forlag sparer op til 20 pct. papir på ny typografi

For abonnenter


"Vi er i samme hårde virkelighed som alle andre, og vi har også oplevet en faldende omsætning i de seneste måneder særligt på annonceområdet," udtaler ansv. chefredaktør på Politiken Christian Jensen til MediaWatch. | Foto: Miriam Dalsgaard
Aviser

Politiken tilbyder alle journalister økonomisk gulerod for at sige op

For abonnenter


Photo: Jonas Olufson/Ritzau Scanpix
Radio

Sladder-podcast opsiger samarbejde med B.T.

For abonnenter


  • Flere dele af Jylland har tirsdag været præget af kraftig regn, som man også har mærket til i Aarhus. | Foto: Niels Nygaard/Ritzau Scanpix

    Journalisthøjskole i Aarhus evakuerer efter voldsomt regnvejr

    Vand på gulvene og nedstyrtet loftsplade betyder, at ansatte og elever på journalisthøjskole er sendt hjem.

  • Metal Ligaen er den bedste ishockey-liga i Danmark. | Foto: Philip Davali/Ritzau Scanpix

    Pluto TV sikrer sig rettigheder til ishockey

    Den reklamefinansierede streamingtjeneste har indgået samarbejde med Metal Ligaen om at vise ishockeykampe frem til marts.

    For abonnenter


  • De journalistiske medarbejdere på Jyllands-Posten kritiserer bl.a. JP/Politikens Hus samt ejerfonden Jyllands-Postens Fond for et uskønt forløb gennem den seneste store sparerunde. | Photo: Jens Dresling/Ritzau Scanpix

    JP-medarbejdere kritiserer ejerkoncern for uværdigt forløb

    I en ny kritisk udtalelse stilet til ledelsen af Jyllands-Posten, koncernen og ejerfond kalder journalistiske medarbejdere den nu afsluttede sparerunde for uskøn og uværdig.

    For abonnenter


  • I den nye virksomhed vil Rud Pedersen A/S udvide deres samlede service og nu også tilbyde integreret full-service kommunikationsrådgivning. | Foto: Colourbox / arkivfoto

    Rud Pedersen fusionerer med mindre bureau

    Kommunikations- og public affairs-bureauet har slået pjalterne sammen med King Street for at kunne tilbyde integreret full service-kommunikationsrådgivning.

  • Mængden af indhold der er tilgængeligt for tv- og streamingbrugere er i eksplosiv vækst. | Foto: Uffe Weng

    Eksplosiv vækst i tv- og streamingindhold overvælder seere og får flere til at give op

    På bare tre år er udbuddet af unikke videotitler på tv og streaming vokset fra 1,6 mio. til 2,7 mio., viser tal fra Nielsen Gracenote - udviklingen øger fokus på personalisering og brugeroplevelse.

    For abonnenter


  • Går dette igennem, vil brugere få valget mellem at fortsætte med at bruge Instagram og Facebook gratis og med personaliserede reklamer eller at betale for deres konti og i stedet blive fri for reklamer. | Foto: Lionel Bonaventure

    Techgi­gant vil kræve betaling for reklamefri Facebook

    Står det til Meta skal europæiske brugere, der vil undgå reklamer, betale for deres Facebook og Instagram.

Læs også

"Vi er i samme hårde virkelighed som alle andre, og vi har også oplevet en faldende omsætning i de seneste måneder særligt på annonceområdet," udtaler ansv. chefredaktør på Politiken Christian Jensen til MediaWatch. | Foto: Miriam Dalsgaard
Aviser

Politiken tilbyder alle journalister økonomisk gulerod for at sige op

En såkaldt opsigelsesgodtgørelse skal fungere som incitament til at få DJ-medarbejdere til at træde tilbage på dagbladet, der som flere andre er økonomisk presset.

For abonnenter



Photo: Jonas Olufson/Ritzau Scanpix
Radio

Sladder-podcast opsiger samarbejde med B.T.

En af podcast-landskabets største lyttermagneter stopper sit samarbejde med B.T. for at søge nye græsgange. 

For abonnenter



De journalistiske medarbejdere på Jyllands-Posten kritiserer bl.a. JP/Politikens Hus samt ejerfonden Jyllands-Postens Fond for et uskønt forløb gennem den seneste store sparerunde. | Photo: Jens Dresling/Ritzau Scanpix
Aviser

JP-medarbejdere kritiserer ejerkoncern for uværdigt forløb

I en ny kritisk udtalelse stilet til ledelsen af Jyllands-Posten, koncernen og ejerfond kalder journalistiske medarbejdere den nu afsluttede sparerunde for uskøn og uværdig.

For abonnenter


Mængden af indhold der er tilgængeligt for tv- og streamingbrugere er i eksplosiv vækst. | Foto: Uffe Weng
Medienyt

Eksplosiv vækst i tv- og streamingindhold overvælder seere og får flere til at give op

På bare tre år er udbuddet af unikke videotitler på tv og streaming vokset fra 1,6 mio. til 2,7 mio., viser tal fra Nielsen Gracenote - udviklingen øger fokus på personalisering og brugeroplevelse.

For abonnenter



Flere dele af Jylland har tirsdag været præget af kraftig regn, som man også har mærket til i Aarhus. | Foto: Niels Nygaard/Ritzau Scanpix
Medienyt

Journalisthøjskole i Aarhus evakuerer efter voldsomt regnvejr

Vand på gulvene og nedstyrtet loftsplade betyder, at ansatte og elever på journalisthøjskole er sendt hjem.


I den nye virksomhed vil Rud Pedersen A/S udvide deres samlede service og nu også tilbyde integreret full-service kommunikationsrådgivning. | Foto: Colourbox / arkivfoto
Kommunikation

Rud Pedersen fusionerer med mindre bureau

Kommunikations- og public affairs-bureauet har slået pjalterne sammen med King Street for at kunne tilbyde integreret full service-kommunikationsrådgivning.

Job

  • Medieanalytiker til Data & Insight

  • Det Danske Filminstitut Søger Fiktionschef

  • Musikredaktør til P3

  • CCO

  • Erfaren journalist til DR’s politiske redaktion

  • Teknisk chef til DR Nyheder

  • K-Forum søger journalist

  • Data Analyst

  • Head of Digital Marketing

  • IT-arkitekt og teamleder til dr.dk

  • Marketing Automation Specialist

  • Graphic Designer

Se flere jobs

Seneste nyt

  • Bureauerne Envision og Gorm Agency fusionerer –
  • Information henter Berlingske-graver som ny indlandsredaktør –
  • Internationalt forlag sparer op til 20 pct. papir på ny typografi –
  • EU-lov om pressebeskyttelse er kommet et skridt længere –
  • Rud Pedersen fusionerer med mindre bureau –
  • Journalisthøjskole i Aarhus evakuerer efter voldsomt regnvejr –
  • Sladder-podcast opsiger samarbejde med B.T. –
  • Politiken tilbyder alle journalister økonomisk gulerod for at sige op –
  • Pluto TV sikrer sig rettigheder til ishockey –
  • JP-medarbejdere kritiserer ejerkoncern for uværdigt forløb –
  • Eksplosiv vækst i tv- og streamingindhold overvælder seere og får flere til at give op –
  • Techgi­gant vil kræve betaling for reklamefri Facebook –
  • Norske tv-producenter melder også om krisestemning –
  • Aller Media i Sverige dropper e-handel og sælger virksomheder –
  • Digital chef i Liberal Alliance bag Tiktok-kampagner stopper –
Flere nyheder

Job

  • Medieanalytiker til Data & Insight

  • Det Danske Filminstitut Søger Fiktionschef

  • Musikredaktør til P3

  • CCO

  • Erfaren journalist til DR’s politiske redaktion

  • Teknisk chef til DR Nyheder

  • K-Forum søger journalist

  • Data Analyst

  • Head of Digital Marketing

  • IT-arkitekt og teamleder til dr.dk

  • Marketing Automation Specialist

  • Graphic Designer

Se flere jobs

Watch Job

  • Regnskabsassistent

  • Kontorassistent

  • Executive Assistant til ATP Ejendommes CEO Office

  • Operational Excellence Director

  • Controller til fondsafvikling

Se flere jobs

Kolofon

MediaWatch
Søg

Sektioner

  • Digital
  • TV
  • Aviser
  • Magasiner
  • Forlag
  • Politik
  • Debat
  • Navne
  • Sitemap
  • RSS feeds

Redaktør

Julie Mia Fogde

julie@mediawatch.dk

Tlf.: +45 3330 8301

  • Om MediaWatch

Ansv. chefredaktør

Anders Heering

Udgiver

JP/Politikens Hus A/S

Bannerannoncering

annoncering@infowatch.dk

Tlf.: +45 7077 7447

Annoncering

Jobannoncering

job@infowatch.dk

Tlf.: +45 7077 7447

Job

Abonnement

Prøv MediaWatch gratis eller få tilbud på et abonnement, der passer til lige netop dig eller din virksomhed.

mediawatch@infowatch.dk

Tlf.: +45 7077 7447

Læs mere om abonnement her

Adresse

MediaWatch

Rådhuspladsen 37

1785 København V

Tlf.: +45 3330 8369

Retningslinjer

  • Persondatapolitik

Copyright © MediaWatch — Alt materiale på denne side er omfattet af gældende lov om ophavsret