MediaWatch

Quiz påvirker styrkeforholdet i USA

For første gang i årevis vender de amerikanske TV-seere tilbage til de tre gamle network og i nogen grad til de nye networks på bekostning af det store kabel-TV udbud. De seks almindelige networks fastholder i denne sæson deres seerandel overfor kabel, viser en sammenligning med sidste år, og det betragtes som en sejr, eftersom networkene samlet set konstant har mistet styrke i de sidste 15 år.

Forklaringen på at networkene, der er baseret på jordbaseret TV, har stoppet tilbagegangen, er en håndfuld dramaserier for voksne og ABCs meget succesrige quiz "Who wants to be a Millionaire", som vi kender fra TV 2. Programmet revitaliserede quizgenren og skaffede ABC et uventet stort hit. Quizzer i primetime hørte ellers fortiden til, troede man. Blandt de voksne serier, der har fastholdt seere til network-TV, er "Once and Again", som TV3 her i landet netop har sat på programplanen.

NBC er fortsat den førende blandt de traditionelle networks, men ABCs quiz har i efteråret skabt så meget seerinteresse, at det skubbede til styrkeforholdet. Allerede til foråret henter de andre networks quiz-formaterne op af skuffen og forsøger at efterligne ABCs succes.

Mere fra MediaWatch

Filmskolens nye rektor: Meget af konflikten er løst

Meget af den konflikt, der var årsag til problemerne på Den Danske Filmskole er allerede løst, lyder det fra skolens kommende rektor, Tine Fischer, der samtidig ser det som afgørende at skolen åbner sig mere for omverden.

Briefing: Ugen i mediebranchen

Jysk Fynske Medier investerer i lokaljournalistiske satsninger, kulturminister opfordrer til at slå koldt vand i blodet, når det gælder udsigten til forhandlinger om et nyt medieforlig, og regnskabstal var der fra bl.a. JP/Politikens Hus, Zetland og A4 Medier. Kom med på rundtur i ugen i mediebranchen.

Seneste nyt

Se flere jobs