MediaWatch

Quiz påvirker styrkeforholdet i USA

For første gang i årevis vender de amerikanske TV-seere tilbage til de tre gamle network og i nogen grad til de nye networks på bekostning af det store kabel-TV udbud. De seks almindelige networks fastholder i denne sæson deres seerandel overfor kabel, viser en sammenligning med sidste år, og det betragtes som en sejr, eftersom networkene samlet set konstant har mistet styrke i de sidste 15 år.

Forklaringen på at networkene, der er baseret på jordbaseret TV, har stoppet tilbagegangen, er en håndfuld dramaserier for voksne og ABCs meget succesrige quiz "Who wants to be a Millionaire", som vi kender fra TV 2. Programmet revitaliserede quizgenren og skaffede ABC et uventet stort hit. Quizzer i primetime hørte ellers fortiden til, troede man. Blandt de voksne serier, der har fastholdt seere til network-TV, er "Once and Again", som TV3 her i landet netop har sat på programplanen.

NBC er fortsat den førende blandt de traditionelle networks, men ABCs quiz har i efteråret skabt så meget seerinteresse, at det skubbede til styrkeforholdet. Allerede til foråret henter de andre networks quiz-formaterne op af skuffen og forsøger at efterligne ABCs succes.

Mere fra MediaWatch

Briefing: Ugen i mediebranchen

Udsigt til et smalt medieforlig, en ny fiktionsstrategi fra DR, friske tal fra Jysk Fynske Medier og Information, et vaklende flertal for kulturmoms, Heartbeats mister sin direktør, og en statslig styrelse beskyldes for ulovlig deling af artikler. Få et overblik over Mediedanmark med ugens briefing.

Overblik: Sådan er medieaftalerne landet siden 2000

Hvert andet medieforlig siden 2000 har – i grove træk – haft bred politisk opbakning, mens den anden halvdel af forligene er indgået med smalt flertal. Her får du overblik over, hvordan de seneste årtiers forlig er landet.

Seneste nyt

MediaWatch job

Se flere jobs

Se flere jobs

Watch job

Se flere jobs

Se flere jobs