MediaWatch

Internetfirmaer stiger i værdi trods underskud

Julehandelen over Internettet nåede ikke de imponerende højder i Danmark, som mange havde forventet. Lidt bedre gik det i USA, hvor Internethandelen nåede op på 7 procent af den samlede julehandel, men det kan stadigvæk være svært at forstå, hvordan Internet-firmaer og Internet-butikker når op på så tårnhøje værdier, enten ved salg eller ved børsnotering, som tilfældet er, skriver Berlingske Tidende.

Det faktum, at mange af de e-butikkerne, som har oplevet de højeste værdistigninger, rent i samme perioder har kørt med relativt store underskud, går fænomenet desto sværere at forstå.

Værdistigningerne skyldes først og fremmest en tro på at fremtiden vil blive en ganske anden for Internetfirmaerne. Ekspertkredse vurderer imidlertid også, at en stor del af værdistigningerne er kunstigt blæst op af investorernes urealistiske begejstring over de høje trafiktal, som mange internetsites over den seneste tid har opnået. Derfor forudser eksperterne også, at der snart vil komme store værdifald eller direkte konkurser på de mange overvurderede firmaer, men for dem, der har det rigtige forretningsgrundlag, vil fremtiden sandsynligvis bringe dem stor succes.

Mere fra MediaWatch

Briefing: Ugen i mediebranchen

Udsigt til et smalt medieforlig, en ny fiktionsstrategi fra DR, friske tal fra Jysk Fynske Medier og Information, et vaklende flertal for kulturmoms, Heartbeats mister sin direktør, og en statslig styrelse beskyldes for ulovlig deling af artikler. Få et overblik over Mediedanmark med ugens briefing.

Overblik: Sådan er medieaftalerne landet siden 2000

Hvert andet medieforlig siden 2000 har – i grove træk – haft bred politisk opbakning, mens den anden halvdel af forligene er indgået med smalt flertal. Her får du overblik over, hvordan de seneste årtiers forlig er landet.

Seneste nyt

MediaWatch job

Se flere jobs

Se flere jobs

Watch job

Se flere jobs

Se flere jobs