MediaWatch

Autobytel indtager europæisk e-bilhandel

Autobytel, der i forvejen kalder sig for verdens største bilforhandler på Internettet, har etableret sig i England og Sverige, og nu planlægger selskabet at gå videre i resten af Europa, herunder Danmark, Norge, Finland og Holland, oplyser Børsen.

Siden etableringen i USA i 1995 er Autobytel nu oppe på at formidle mere end 100.000 bilhandler om måneden. I 1999 startede firmaet i England, og her skulle de nu være oppe på at have formidlet mere end 15.000 handler.

Autobytel’s strategi går ud på at tilknytte lokale partnere på de enkelte markeder, hvor Autobytel står for formidlingen, og hvor de lokale forhandlere selv sørger for levering direkte til kunden. Ud over at formidle bilhandler, kan man via Autobytel’s hjemmeside også købe en række øvrige bilrelaterede produkter som for eksempel forsikringer, finansiering, redningshjælp og ekstraudstyr. Desuden er der links til bilforhandlere’s hjemmesider og links til biltests.

Autobytel har ambitioner om at blive Europa’s største bilforhandler, men indtil videre har selskabets ekspansionsplaner været hindret af en speciel EU-regel for gruppefritagelse for bilforhandlere. Denne regel skal revideres i efteråret 2002, og derefter regner man med at priskonkurrencen får frit spil.

Som en ekstra gevinst ved bilhandel på det europæiske marked, regner Autobytel med at kunne udnytte de store forskelle i bilpriserne, der er landene imellem.

Mere fra MediaWatch

Briefing: Ugen i mediebranchen

Grønne Aller-regnskaber, tilføjelse til Podimo-top og opgør med techkæmper er blandt strømmene, der formede ugens nyhedslandskab i Mediedanmark. Få et overblik med denne briefing.

Medieklummen: Slip data fri på redaktionen

Ny rapport dokumenterer de positive effekter ved at demokratisere adgangen til data på nyhedsredaktionen. Men desværre hersker der stadig udpræget data-skepsis blandt danske journalister, skriver fellow ved SDU Malte Jørstad i ugens Medieklumme.

Seneste nyt

Se flere jobs